Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp
of jij minder "migrant" bent dan ik, interesseert me totaal niet, mijn stamboom is maar tot in de 17e eeuw gemaakt en toen woonden mijn voorouders in Nieuwerkerken, Oost-Vlaanderen, maar daar gaat het totaal niet om.
het gaat erom dat er wel effectief zeer veel Franstaligen wonen in de rand rond Brussel die weigeren om maar 1 woord Nederlands te spreken, ze worden zelf verkozen in de gemeenteraad en moeten hun teksten laten vertalen in het Nederlands om toch te kunnen voldoen aan de wetten. of ga je dat ook ontkennen??
|
Dat ontken ik helemaal niet. Dat laat niet weg dat het eens moet gedaan zijn voor de kleingeestige Flamingant (dit weekend nog één die exact hetzelfde zei in de zevende dag... je weet wel welke azijnpisser ik bedoel... dendienen die zelf geen deftige Franse zin kon maken) om eerst en vooral het Frans als vijandig te bekijken (je moet eens kijken naar het verschil in perceptie bij die mensen tusenn iemand die Engels praat en iemand die Frans praat het is hallucinant ik meen het); te doen alsof het Frans alleen gebruikt wordt door luiaards en dat alleen de Vlaming zich "aanpast". Stuk voor stuk vooroordelen en leugens...
Citaat:
en die reportage van de RTBF ging over een bekende Franstalige die in Asse woont en die bekende dat hij geen woord Nederlands spreekt en zich daar hoegenaamd niet over schaamt.
|
En jij dacht dan maar "ah kijk... nog enen... ze zijn dus allemaal zo"? En jij ziet daar de denkfout niet in? Alé gebruikt eens je verstand jongen... Blijkbaar werkt het klimaat van "zij tegen ons" wel goed...
Citaat:
en ja, uiteraard zijn er ook Franstaligen die wel tweetalig zijn, zeker en vast. maar als je de percentages zou vergelijken van pakweg de Turkstaligen in Vlaanderen die Nederlands spreken met de Franstaligen in de rand rond Brussel die Nederlands spreken, je zou nog verschieten. Dat merk ik trouwens elke dag op mijn werk....
|
Ik zou helemaal niet verschieten... jij zou wel eens kunnen verschieten. Erger zelf ik gok dat jij wel eens zou verschieten van het aantal tweetaligen in geheel Brabant (Vlaams en Waals). Past natuurlijk allemaal niet in jullie mentaliteit hé...
Ik voel me niet geroepen op de taalracistische Brusselaar goed te praten. Maar als ik zo hoor wat de Flaminganten allemaal vertellen... en hoe die mensen ageren (Tak,voorpost,...) dan zie ik wel in waarom de Franstaligen soms een tegenpool willen. Er is maar één uitweg uit deze escalatie van het geweld dat weet U toch? En U weet toch ook wel dat beide groeperingen een mini-minderheid zijn in ons land? Wel dan... trek eens Uw conclusies.