Los bericht bekijken
Oud 14 juni 2004, 09:43   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

En dat spook heet blijkbaar 'Europa de pot op'.

Dat is toch mijn conclusie van de voorbije Europese verkiezingen:
Vooreerst: het interesseerde bijna niemand. Noch in het 'oude' noch in het 'nieuwe' Europa.
Wel een spijtige zaak, want de bureaucraten kunnen nu lustig verder doen met het ondermijnen van onze democratie aan de hand van opgelegde liberaliseringen, europese uitleveringsmandaten, overnemen van bevoegdheden zonder enige controle en zo verder.
Aan de andere kant, zij die er wél mee begaan waren, hebben zich vrij sterk tégen Europa uitgesproken. Tegen hun eigen regeringen, die momenteel het Eurocentrische beleid vrolijk achterna hollen. De mensen beginnen zich tegen dit Europa van staat, bureaucraat en kapitaal te keren, wat ik zeer hard toejuich. In Engeland heeft een partij die Brittanië weer uit de EU wil vanuit het niets even een vijfde van de stemmen gehaald! In Nederland wint een Euroscepticus ineens een paar zetels.

Ik kan alleen maar zeggen: right on, en hopelijk herhaalt dit 'succes' zich, want Europa is momenteel een veel groter gevaar voor onze democratie dan alle vlaams blokken en moslimterroristen samen.
(pas op, ik heb niets tegen het idee van een verenigd Europa op zich, maar niet d�*t Europa.)