Los bericht bekijken
Oud 14 januari 2011, 16:47   #689
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Vooral Contraremonstranten waren onverdraagzaam, maar dat maakt niet dat Brigitte Raskin geen ouwe zeur is. In die tijd vreesde men ook Katholieken, gezien de Katholieke wereld enorm vijandig stond tegenover de Protestantse. Die tijd was een tijd van godsdienstoorlogen in onze contreien.

Maar dan nog, iemand als system sympathiseert zelfs met dorpelingen die niet graag in één land leven met 'ketters' (sic) wanneer hij de Revolutie van 1830 aanhaalt. In een andere discussie herinner ik me hem nog zeggen: “Goede zaak dat alle sporen van het Calvinisme uitgewist werden in de Zuidelijke Nederlanden !”Wie is er anno 2011 het beste ontwikkeld ? Bovendien zou ik zelfs zeggen dat ook anno 1585 de Spaanse Inquisitie toch een tikje compromislozer was.

Maar goed ik weet hoe oude Belgen denken, maar het blijven oude Belgen. En het blijven bovendien ook dorpelingen met een beklemmend eng-geestig conservatieve kijk. Zulke mensen doen me mezelf als Antwerpenaar gelukkig prijzen dat ik woon in een flexibele omgeving. De befaamde dikkenek, maar vanwege sommige mensen is het verwijt van arrogantie een compliment.
Het zou me verwonderen dat ik dit zo zou hebben gezegd. Maar u moogt me altijd verbeteren door te verwijzen naar dit citaat.
system is offline   Met citaat antwoorden