Los bericht bekijken
Oud 14 juni 2004, 14:39   #10
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bitweiser
Herman,

Buiten het feit dat de meeste van je postings wat lang uitvallen naar mijn smaak, heb je toch overschot van gelijk.
Alleen vind ik dat je niet op een persoon moet stemmen maar op een programma.

Een persoon, zelfs al is hij zeer capabel, zal altijd de mening van de partij moeten volgen, indien hij dat niet doet pleegt hij politieke zelfmoord. De voorbeelden zijn legio (zie Coveliers of De Gucht bij de VLD).
Ik ben ervan overtuigd dat je eerst het programma moet bekijken en dan pas kiezen voor de juiste personen binnen dat programma.

Een keuze die natuurlijk ook moet meespelen is de geloofwaardigheid van de partij die het programma voorsteld. Als ik louter mij liet leiden door het programma dan ging mijn stem nog steeds naar de VLD. Alleen is hun geloofwaardigheid onbestaande. Daarnaast komt nog je persoonlijk gedachtengoed of indien je wenst je persoonlijk programma.
De partij die het dichts aanleunt bij dit gemeenschappelijk gedachtengoed is mijn inziens de logische keuze.

Maar goddank leven we in een democratie, waarin iedereen nog steeds mag stemmen op wie hij wil, ongeacht zijn motivatie of gedachtengoed. Laat ons hopen dat dat altijd zo zal blijven. (Alleen moeten alle partijen dit ook eens inzien. Ook mensen die op Vlaams Blok stemmen moeten gerespecteerd worden. Maar dit geheel terzijde).

Mvg,
Bitweiser,

Het is niet dat ik uw standpunt niet begrijp, maar als iedereen zo zou stemmen dan krijgen we nog méér particratie dan nu. En zoals U zelf aangeeft, er is al teveel particratie, want de partijlijn moet gevolgd worden.
Ha ? En hoe krijg je nu binnen een partij een meer genuanceerd en doordacht standpunt ? Wel door binnen een partij op personen te stemmen die het qua bagage en inzicht verdienen.
Binnen elke partij zijn er gerust individuen te vinden die beter verdienen.
En, als ik zeg dat ik op personen stem en dat de partij eerder op de tweede plaats komt wil dat nog niet zeggen dat ik blind ben voor partijprogramma's. Dat is waarom ik geen VB-er ben bijvoorbeeld.