18 januari 2011, 23:37
|
#4
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
|
http://www.dehand.net/blog.html#groenkapitalisme
Wat groen-liberale zever over bewust consumeren en dergelijke ontkrachten:
Citaat:
De consument als de schuldige aanduiden is de strategie van het moment van onze leidende klasse. We worden continu om de oren geslagen met advies over welke lampen we moeten kopen en hoe we onze "ecologische voetafdruk" kunnen verkleinen, door andere producten te kopen. Ook dat lijkt allemaal weer mooi op papier, maar achter dit groen kapitalisme schuilen net dezelfde mechanismen als achter het oude kapitalisme. Winstbejag is de allereerste drijfveer van alle ondernemingen die zich op deze "groene markt" gooien en zoals vanouds wordt dat spel gespeeld zonder scrupules. De hype rond de biobrandstof was zo'n voorbeeld van groen-kapitalisme: gigantische landbouwmiddelen werden aangewend voor deze brandstof waardoor er een reële bedreiging voor de voedselvoorziening ontstond. De biobrandstoffenfabel wordt gelukkig langzaam aan ontkracht door wakkere, meer kritische milieu- en boerenbewegingen. Maar er zullen vast en zeker nog meer van deze groene "zeepbellen" komen, zeker wanneer de bedrijfswereld zich echt gaat beginnen toeleggen op de hysterie rond de opwarming van de aarde.
(...)
Dan is er nog de mythe van de "kritische consument", een ander liberaal axioma dat wordt aangehaald om de goede werking van de "onzichtbare hand" van de markt aan te tonen. Het verhaal gaat dan dat bedrijven zich zullen aanpassen aan de wensen van de consument, anders verkopen ze immers niets. En die consument weet wat best is voor hem en voor zijn omgeving, dus lost de vrije markt elk probleem wel op. De kritische consument bestaat echter niet, toch niet in de kwantiteit en de kwaliteit die het liberalisme steeds verkondigt. Om aan "kritische consumptie" te doen is het van essentieel belang over alle nodige informatie over de producten te beschikken. En daar begint het al. Om te beginnen is de markt zodanig overspoeld dat het onmogelijk wordt zelf alle nodige informatie op te zoeken. Indien men werkelijk van alles op de hoogte wil zijn vooraleer men een product koopt, dan moet men zich voltijds gaan bezighouden met het verzamelen van informatie. Zoiets is enkel weggelegd voor de meerverdieners, die zich dat kunnen permitteren. Niet iedereen weet ook waar de informatie gevonden kan worden. En daarnaast is er onvermijdelijk ook actieve desinformatie vanuit de bedrijfswereld. U dacht toch niet dat bedrijven het aan de grote klok gaan hangen wanneer ze ergens duizenden kilometer ver weg een milieuramp hebben veroorzaakt. Kritisch consumeren vergt naast informatie ook de luxe van te kunnen kiezen. Zoals al eerder aangehaald, niet iedereen is even koopkrachtig om alle inkopen in de "biowinkel" te gaan doen. De producten in de supermarkt mogen dan tienduizend "voedselkilometers" afgelegd hebben, als ze goedkoper zijn dan het bio-alternatief, is de keuze voor veel mensen snel gemaakt.
|
Er is maar één antwoord en dat is deglobalisering.
|
|
|