Los bericht bekijken
Oud 23 januari 2011, 18:12   #10
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Mijn gok is op de O-VLD, om de eenvoudige reden dat rationeel gezien, deze partij niks te verliezen heeft volgens mij. De N-VA = liberaal + Vlaamsgezind, de O-VLD is liberaal. Iemand die liberaal is, en enige Vlaamse sympatie koestert, zal zowieso in de N-VA eerder zijn thuishaven zien. Iemand die liberaal gezind is, en niks geeft om Vlaamse standpunten, zal door deze huidige poespas niet gediend zijn. Als die nu voor de O-VLD heeft gestemd, zal die dat blijven doen, zeker als die O-VLD macht kan pakken.

Maw, de O-VLD zal, wat er ook gebeure, haar Vlaamsvoelende kiezers kwijt geraken aan de N-VA, en haar andere kiezers kunnen enkel maar positief gezind geraken over machtsdeelname van hun partij.

Ik zie dus niet in wat O-VLD zou kunnen weerhouden van "te springen".

Daarentegen, ik zou verwachten dat bij de christelijk geinspireerden die ook vlaams gezind zijn, de keuze tussen CD&V en N-VA nog altijd kan blijven doorwegen naar de CD&V zolang die partij zich maar niet teveel prostitueert op communautair vlak. Maw, de CD&V kan nog een "meerwaarde" hebben voor een Vlaamse, Christelijk geinspireerde kiezer. Bij "verraad" door de CD&V stelt men die kiezer voor de keuze.