Los bericht bekijken
Oud 24 januari 2011, 20:15   #78
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Als ik het goed begrijp stelt Artisjok (de openingsposter) een zeer bekende vraag uit de moderne economie: wat is de kost (uitgedrukt in geld) van het "interioriseren van externaliteiten".

De discussie rond de externaliteiten van het kapitalistische economische model is in de hedendaagse economie een van de grootste debatten:
  • -wat als we de kost van het gebrek aan mensenrechten in rekening brengen?
  • -wat als we de kost van klimaatverandering in rekening brengen? (Hier bestaan al concrete instrumenten voor, zoals de koolstofmarkt)
  • -wat als we de kost van het verlies aan biodiversiteit in rekening brengen? Ook hier wordt reeds een markt ontwikkeld, namelijk REDD+ (voor regenwouden) en de markt van ecosysteem-diensten.

Interessante vraagstukken, maar ik treed AdrianHealy toch bij: dat is zeer moeilijk te berekenen. Het beste middeltje om de ware kost ervan te berekenen is "mensenrechten" te vermarkten. Maak een systeem zoals de koolstofmarkt, maar dan voor mensenrechten, en je zal het prijseffect zien opduiken door het gewone spel van vraag en aanbod.

Filosofisch is het kwestizieus om "mensenrechten" of "biodiversiteit" te vermarkten. Maar dat is wel een hulpmiddel om dat in onze markteconomie te integreren.

Artisjok, een mogelijk antwoord op je vraag (als je echt nu al een antwoord zoekt) vind je in een interessante TED-presentatie rond de vraag hoe we arbeidersrechten en sociale rechten (zeg maar "mensenrechten") kunnen interioriseren in de prijs van goederen. Ze wordt gegeven door Auret Van Heerden (leider van de Fair Labor Organisation):

http://www.ted.com/talks/lang/eng/au...abor_fair.html

Ik ben niet akkoord met Van Heerden's idee, maar hij biedt wel een soort oplossing. Een van de vele mogelijke oplossingen.

Laatst gewijzigd door C2C : 24 januari 2011 om 20:16.
C2C is offline   Met citaat antwoorden