Los bericht bekijken
Oud 28 januari 2011, 20:22   #81
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Net even de slides doorlopen. Maar die lezing lijkt me toch eerder te handelen over Consciousness en niet over Conscience. Die laatste term komt zelfs nergens in de slides voor.
Je hebt gelijk. Ik heb je opmerking slordig gelezen als consciousness, misschien omdat conscience of geweten niet het onderwerp is van deze draad. Het gaat over bewustzijn. Als we dit doortrekken naar geweten dan komen we op het onderwerp persoonlijkheid of identiteit. Want ik meen dat het geweten een belangrijk facet is van de persoonlijkheid.

Toch kan je uit het filmpje afleiden dat conscience gevormd moet worden door bewuste ervaringen die in de hersenen gerapporteerd worden in een leerproces. Datgene wat wij onbewust ervaren heeft geen effect op onze kennis en waardeoordelen. Niet voor niets wordt er gezegd dat het geweten geoefend moet worden. Interessant in dit verband is te bezien hoe het geweten van kinderen kan worden geoefend. Daarbij moet eerst een besef of concept van rechtvaardigheid worden ontwikkeld.
Piero is offline   Met citaat antwoorden