Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo
Liberalist, ik begrijp de meeste mensen die zo denken, want ik heb zelf ooit zo gedacht. Wellicht bedoel je met "religie" geloof of gelovigheid. Dan kan ik daar min of meer in meegaan. De geloofssystemen die zoveel kwaad aanrichten in de wereld zijn echter vaak verkeerd begrepen, vervormde overblijfselen van levende, op ervaring en vrij onderzoek gebaseerde religie. Ik ga dat hier niet onderbouwen; het is ook meer iets wat je moet ervaren; je hoeft het niet te geloven, maar ik hoop dat je er iets aan hebt, te weten dat sommigen vroeg of laat tot die bevinding komen.
|
Zeer mooie gezegd. Voor mij is religie (re-ligare) ook iets anders, gevoelsmatiger, ervaringsgerichter dan 'godsdienst en geloven' (divide et imperia). Spijtig genoeg wordt er bij het gebruik van woorden geen onderscheid gemaakt tussen deze begrippen. Dit leidt tot verdere verwarring etc.
Lao Zu, Zhuang Zu, Heraclitus, Mystiek, Genootschap der Vrienden, Zen, Joseph Campbell, Jean Baudrillard, Neil Postman, Merlin Donald, A.N. Whitehead, Marshall McLuhan, Earth System Science, Arne Naess, Jezus, Guy Debord, Roland Barthes, grassroots shizzle, local direct democracy, E.F. Schumacher, Herman daly, Mark Lakeman, Michael Reynolds, John Taylor Gatto, Siddartha Gautama, Daniel Greenberg, Transition Movement, Henry David Thoreau, Walt Whitman, Gary Snyder...
Laatst gewijzigd door Dieter_dc : 28 januari 2011 om 22:34.
|