Los bericht bekijken
Oud 29 januari 2011, 18:58   #71
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Spiritualiteit heeft altijd geëvolueerd en er is ook altijd wel geprobeerd van er profijt uit te halen (vb aflaten). Niets nieuws. Je definitie van spiritualiteit is gewoon te beperkt. Te sterk op een bepaalde vorm gericht.
Ik dacht dat ik het eerder zeer breed zag, volgens deze definitie (Wikipedia):
Citaat:
Spirituality can refer to an ultimate or immaterial reality;[1] an inner path enabling a person to discover the essence of their being; or the “deepest values and meanings by which people live.....Spirituality can refer to an ultimate or immaterial reality;[1] an inner path enabling a person to discover the essence of their being; or the “deepest values and meanings by which people live....
Misschien moeten we wat meer afstappen van al het materiele / fysieke en onze verslaving daaraan, en ons (terug) meer richten op nobele, niet materiele waarden en realiteiten zoals eigen cultuur, identiteit, roots, biotoop, rechtgeaardheid, samenhorigheidsgevoel , etc. En laat dat nu net steeds meer een taboe worden....

In onze consumptiemaatschappij moet gij echter in de eerste plaats een goede consument te worden. Ge moet verleid worden om dingen te kopen waarvan gij denkt dat ze u geluk gaan brengen (ik verwijs naar bv Edward Bernays).

Ik zie spirituele zaken zoals ik hierboven aangaf (identiteit, cultuur, etc) dus als meer reeel en solide dan de engere definitie van spiritualiteit zoals religie en new age toestanden etc.). Wat ''verkopers'' van shamanisme en new age en voodoo en drugs etc doen is uw natuurlijke drang en nood naar hogere spiritualiteit uitbuiten en u gewoon op het valse spoor zetten. Zij willen immers enkel uw centen en trekken zich in deze individuele maatschappij geen zak aan van uw mental wellbeing. Men valt dan van een materiele fallacy, illusie gewoon terug op een immateriele illusie, en zodoende is men een vogel voor de kat.

.

Laatst gewijzigd door straddle : 29 januari 2011 om 19:14.
straddle is offline   Met citaat antwoorden