Discussie: Brusselaars.
Los bericht bekijken
Oud 31 januari 2011, 08:10   #83
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Het straffe vind ik nog dat Brusselse allochtonen, ondanks hun lagere sociale klasse en gering opleidingsniveau, vaak gemotiveerder lijken te zijn om Nederlands te leren dan de inheemse Brusselaars. Ik ga soms naar de Pêle-Mêle in Elsene, en ik heb al verscheidene keren gemerkt dat allochtonen Nederlandstalige boeken aan het uitkiezen waren voor hun kinderen. Een keer stonden we in de rij voor de kassa, en een Iraanse (of zoiets) vader kwam, met een woordenboek en een encyclopedie in zijn respectieve handen, advies vragen over de beste methode om zijn kinderen Nederlands aan te leren.

Op zich hoeft de 'verbruining' van Brussel dus geen probleem te zijn. Ja, de franstalige blanke middenklasse vlucht naar de Rand, maar daar zullen hun kinderen willens nillens vroeg of laat vernederlandst worden door de monopoliepositie of (in de faciliteitengemeenten) de aantrekkelijkheid van het Nederlandstalig onderwijs. En een bruin Brussel-stad heeft geen last van dat gedateerde superioriteitscomplex tegenover het Nederlands. Wat we nodig hebben is effectief beleid om in te spelen op deze evoluties, daarbij gebruikmakend van de toenemende sociologische superioriteit van het Nederlands. Jammer genoeg ontbreekt het aan een heldere visie op dit vlak.
Véél allochtonen hopen dat hun kinderen dankzij een goede kennis van het Nederlands aan die 'lagere sociale klasse' en dat 'gering opleidingsniveau' zullen (kunnen) ontsnappen.

Het is nu aan de Vlamingen om de hoop van die mensen niet in de kiem te smoren en/of niet ijdel te laten zijn.

Wat 'de perceptie' betreft is de achteruitgang van het Vlaams Belang en de spectaculaire vooruitgang van de N-VA voorlopig alleszins een uitstekende zaak.

Maar er is nog (veel) werk aan de winkel.

Zoals u reeds zei: 'jammer genoeg ontbreekt het aan een heldere visie op dit vlak'.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden