Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Relativeren mag ook wel. Ik merk toch dat een aantal Vlaamse mediaproducties het redelijk goed doen in het gehele Nederlanstalige cultuurgebied, vooral dan televisieprogramma's. Mogelijk zelfs meer Vl -> Ned dan omgekeerd. Ik denk bijvoorbeeld aan Kabouter Plop en dergelijke meer.
De vergelijking met Wallobrux/Frankrijk loopt hoe dan ook mank. Voor franstaligen is Parijs het centrum van het universum (daarom dromen mensen als Everytime van aanhechting) en bestaat de rest uit provinciale aanhangsels, terwijl het Nederlandstalige cultuurgebied veel evenwichtiger en minder gecentraliseerd is.
|
De grootste Vlaamse productie die in Nederland scoort, moet K3 zijn. Een kinderproductie dus. De grootste Nederlandse productie die in Vlaanderen scoort, moet Marco Borsato zijn. Een grote naam uit de Nederlandse muziek dus, wat men van hem mag denken. Dat zegt genoeg, denk ik, en ik heb niets tegen K3 of Borsato maar het verschil tussen de twee is toch enorm, men moet het wel toegeven. Borsato heeft ook een veel bredere publiek dan K3.