Los bericht bekijken
Oud 31 januari 2011, 12:13   #1
Arnforpresident
Burger

Arnforpresident's schermafbeelding

Standaard Is het conservatisme nog relevant?

Ik heb mezelf wel altijd kunnen vinden in de ideeën van het conservatisme. Onder andere de niet-maakbaarheid van de samenleving aanzag ik als een heel aannemelijke stelling. Maar veel van de basisideeën van het conservatisme (en ook van andere ideologieën) vinden eeuwen geleden, in een totaal andere maatschappij, hun oorsprong. Zijn die ideeën dan nog relevant?
Het conservatisme werd gevormd in een tijd waar het overgrote deel van de bevolking straatarm was, niet opgeleid, ongeïnformeerd, en waar het gemiddelde boerke nog nooit buiten zijn dorp was geweest. Nu zitten we een in een samenleving waar de meerderheid opgeleid is, verbonden is met iedereen door technologie, geïnformeerd is, en ook een mening heeft. Zijn de 'wetmatigheden' van het conservatisme hier dan nog op van toepassing?

Ik trek dit door naar de revoluties in Egypte en Tunesië. Alhoewel de meerderheid daar nog steeds ongeschoold en ongeïnformeerd is, zijn ze toch op weg om een maatschappelijke omwenteling tot stand te brengen, dankzij moderne communicatietechnieken.

Is het dan ondenkbaar dat we hier in Europa ook een omwenteling zouden krijgen? Ik merk toch dat er een pak mensen zijn die zich, naar mijn mening terecht, vragen stellen bij het kapitalistisch systeem. Is het ondenkbaar dat we daartegen zouden revolteren?
Arnforpresident is offline   Met citaat antwoorden