Tweelandenland is blijkbaar het nieuwe modewoordje onder Vlaams-nationalisten.
Men moet mij toch nog altijd eens uitleggen hoe de communautarisering van justitie precies in haar werk gaat. Moeten mensen in Brussel dan kiezen voor welke rechtbank ze komen die dan aparte procedures, sancties moet hanteren naar gelang de invulling van de beide gemeenschappen? Dat lijkt me in te gaan tegen alle basisprincipes binnen een justitiesysteem ongeacht of je nu veel of weinig bevoegdheden legt bij de deelstaten. Stel dat men het jeugdsanctierecht zou communautariseren wat doet men dan met een minderjarige Pool die in Brussel een crimineel feit pleegt? Enfin stel dat men in Vlaanderen minderjarigen wil berechten als volwassenen en in Franstalig België niet. Wat doet men dan in Brussel? Dat mensen kunnen kiezen of ze in het Nederlands of Frans berecht worden vind ik maar logisch qua rechten van de verdediging maar dan mensen kunnen kiezen welke procedure er wordt gevolgd, voor welke rechtbank ze komen en welke straf ze kunnen krijgen?
Enfin bij een regionalisering van justitie kan ik me nog iets voorstellen maar een communautarisering lijkt me staatskundige voodoo.
Laatst gewijzigd door solidarnosc : 31 januari 2011 om 20:14.
|