Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M
Ik was vroeger eerder tegen, nu eerder voor, al was het maar om jongeren tijdig los te weken van het ouderlijke nest. Je hebt dat natuurlijk zelf ook voor een deel in de hand zonder dienstplicht: stuur je kinderen zo vroeg mogelijk naar een deftige jeugdbeweging (met deftig bedoel ik: niet "we organiseren filmavonden en roken jointen", wel "we trekken onze stapschoenen aan en gaan 30 kilometer stappen in de Ardennen") en schop ze op tijd buiten. 18 is ideaal, maar sowieso vanaf het moment dat ze werken. Ik begrijp niet waarom een volwassene die een inkomen heeft op hotel zou moeten (of willen) leven bij zijn/haar ouders. Het probleem is dat veel ouders dat niet doen uit schrik hun broze kinderen te kwetsen, waardoor je hele generaties krijgt die helemaal niets kunnen en die bij de minste tegenslag of onrechtvaardigheid klauwen vol antidepressiva moeten slikken. Voorwaarde is wel dat die dienstplicht dan min of meer degelijk wordt ingericht.
In je ROTC-voorstel (want ik vermoed dat het om zoiets gaat) kan ik me ook vinden, maar dan vrijwillig.
|
Jeugdbewegingen in hun huidige vorm zijn ergerlijk (en het fenomeen scoutswijven ook), maar ik denk dat in onze valhelmcultuur het onmogelijk is om iets deftiger te doen.
Men mag begot niet zwemmen in een vijvertje omdat men kan verzuipen.