De heren van Zichem anno 2011
In de aflevering van verleden zondag werden we nog eens herinnerd aan de periode waarin de adel en de bourgeoisie Frans sprak.
Maar zijn de tijden van de frontbeweging, van de tweederangsrol, ook in Vlaanderen, van het Nederlands en van een repressieve Belgische staat niet een klein beetje voorbij?
Boer Coenen nam in de aflevering van zondag wraak op de vernedering die zijn vader op het kasteel had ondergaan. Haat die overgeërfd wordt. Zou het mogelijk zijn dat de nationalisten conflicten uit het verleden aan het uitvechten zijn? Zijn ze daarom zo geïnteresseerd in symbolische dossiers?
Zijn de problemen van vandaag niet van heel andere aard. Niet de Belgische staat of de Franskiljons, maar de opeenvolgende staatshervormingen hebben een toestand gecreëerd waardoor het geld wordt uitgegeven door iemand anders dan die het moet innen. En daar is zeker misbruik van gemaakt in het zuiden. Soms zelfs om de gebrekkige kennis van het Nederlands daar te bestendigen.
Alleen, die nationalistische jongens zien gewoon de meeste oplossingen niet. Want die moeten nog vechten tegen de stoute Belgische staat. Die zoveel mogelijk moet afgebroken worden. Die niet zou kunnen werken ondanks de vele buitenlandse voorbeelden. Als meerderheid nemen ze niet de bijbehorende verantwoordelijkheid, maar blijven constructies bedenken waarin ze in België de minderheid zijn.
Overigens, hebben deze grappige kerels wel door dat de regeringsvorming blokkeren zolang er geen oplossing is meer aan Vlaanderen kost dan aan iemand anders? Van drukkingsmiddel gesproken. Kunnen ze echt niets anders bedenken om hun standpunt door te drukken?
Nog niet zolang geleden bleek uit reacties op dit forum dat sommigen dachten dat ze het groot lot gewonnen hadden. Het ging in Vlaanderen, vergeleken met de buurlanden echt niet slecht. En als de transfers zouden stoppen... Denken we dat nog? Onze onderhandelingsjongens hebben beloofd dat Wallonië niet zou achteruitgaan. Hoezo? Ook als ze ten onrechte in de centrale pot gezeten hebben?
Overigens, heb ik zo mijn twijfels aan het nut van eigen Vlaamse neo-liberale en neo-conservatieve maatregelen met 2 zware beurscrisissen in een tiental jaar met zware gevolgen voor de economie. Jullie niet?
Laatst gewijzigd door waarnemer : 1 februari 2011 om 22:55.
Reden: Ooops, op welke toets heb ik gedrukt?
|