Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Niets belet om de inwoners van de huidige provincies zelf bij referendum te laten beslissen om hun provincie af te schaffen of de grenzen ervan aan te passen aan de hedendaagse sociologische realiteit. Maar vlaams-nationalisten zijn blijkbaar bang om de lokale bevolking zelf te laten beslissen over hun bestuurlijk-institutionele aangelegenheden.
|
Ik ben als overtuigd Vlaamsgezinde helemaal niet bang voor de stem van de plaatselijke bevolking. Al altijd ben ik een groot voorstander van bindende en raadgevende volksraadplegingen, naar het voorbeeld van Zwitserland. Kortom, uw besluit slaat nergens op.
En, ik ben er trouwens van overtuigd dat de meeste mensen geen enkele voeling hebben met het administratief bestuurlijk niveau van de provincie. De meesten weten hoegenaamd niet waarvoor de provincie staat, wat de provincie doet, wie er in de bestendige deputatie zit en veel mensen kennen ook niet de gouverneur (die trouwens niet democratisch verkozen is, beste vriend). Er is ongetwijfeld wel een zekere emotionele band met de naam van de provincie, maar zeker niet met het bestuurlijk niveau zelf.