Los bericht bekijken
Oud 2 februari 2011, 15:35   #52
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Serenity Bekijk bericht
Het is niet omdat anderen zich misdragen dat de westerse wereld mee op die kar gaat springen. Je hebt gelijk dat wij veel te veel toegeven aan de wensen van godsdiensten. Het beleid dat de NVA nastreeft heeft mijn steun. Toch moeten we opletten met de regelneverij van Europa. Dat zijn vet betaalde ambtenaren die vanuit hun ivoren toren regels opdringen. Linkse regels die goed bedoeld zijn maar misbruikt worden door de betreffende religieuzen. Ik wil mijn schouders onder projecten zetten waar niemand bevoordeeld is vanwege hun godsdienst. Dat is het meest eerlijke. Halal Koosjer boerka dat zijn enkele hete hangijzers die men moet durven aanpakken. Integratie verplicht maken. Deze maatregelen gaan onze maatschappij beter maken.
(om eventjes op een correcte wijze te babbelen)
Het gaat niet zozeer om het bevoordelen van godsdiensten. Op dat gebied is het voor mij part vrij eenvoudig: godsdienst is een privé-aangelegenheid waar de overheid zich niet mee te moeien heeft. Wat ook betekent dat de overheid de godsdiensten ook niet moet erkennen, en dus ook niet financieren: dat elke godsdienst zijn plan trekt.

MAAR de overheid moet ook de individuele vrijheid garanderen, en geen stokken in de wielen steken van diegenen die wensen hun godsdienst op een "integrale" manier te beleven, in zoverre (dat is wel duidelijk) dat er geen wetten worden overtreden. En ja, soms zullen die wetten tegenstrijdig zijn met de regels van de godsdienst: het zijn dan de wetten die moeten gelden.
Terug met een kanttekening: die wetten moeten een bestaansredenen hebben, er moet een goede reden zijn om tegenstrijdig te zijn met de godsdienst. Waarom? omdat het een individuele vrijheid van de burger beknot.

Dus ja, ik kan begrijpen dat scholen rekening houden met Moslimleerlingen. Ik heb daar geen problemen mee in zoverre de rechten van de ANDERE kinderen niet in het gedrang komen. Ja, ik kan begrijpen dat men de boerka zou toelaten : als de vrouw zoiets wilt dragen, wie zijn wij om in HAAR plaats te beslissen? Iets anders is dan wel wanner zij geen keuze heeft omdat haar man het oplegt... Het is dus altijd zoeken naar een broos evenwicht, en dat is ook wat een democratie inhoudt.

(kort geschetst, hé, het is een verhaal van nuances en grijze zones, geen zwart-wit verhaal).