Geachte heer Geysels
Ik dank u omdat ik niet besta.
"De leden van elke Gemeenschaps- of Gewestregering worden gekozen door hun raad." zegt art.122 van de Grondwet.
"Op Vlaams niveau wordt het gebruikelijk dat de grootste fractie als eerste het initiatief neemt en andere uitnodigt voor coalitiegesprekken.
Zo ze dit prerogatief niet uitoefent, komt de tweede grootste aan de beurt. In het reglement is hieromtrent niets geregeld.
Het initiatief komt staatsrechterlijk toe aan de fracties van de raden, doch naar Belgische gewoonte zullen de partijbesturen vermoedelijk de onderhandelingen beheersen. Politieke ontwikkelingen op federaal vlak spelen daarbij nog een belangrijke rol. Dit si hoofdzakelijk het gevolg van de aanvaarding in dit land van de leidende rol van de besturen van politieke partijen." (Uit De Grondwet toegelicht, gewikt en gewogen-Prof. Karel Rimanque -Intersentia 1999 -blz.247)
Samen met andere kiezers heb ik zondag mijn stem uitgebracht voor het Vlaams Parlement.
De grootste fractie in het Vlaams Parlement is het Vlaams Blok. Deze fractie wordt nipt gevolgd door de fractie van CD&V, want naar ik verneem zou de kartelpartner van deze fractie, het NV-A een afzondelijke fractie vormen.
Maar dat alles houdt geen rekening met uw geesteskind, het cordon sanitaire.
Dat uw geesteskind vandaag voor gevolg heeft dat niet de wil van de kiezer wordt gevolgd, maar de wil van de partijcenakels bewijst overduidelijk dat wij in een particratie leven maar niet meer in een democratie.
Uw cordon zorgt er vandaag voor dat ik als kiezer niet meer besta.
Dat men daarvoor de Grondwet schendt verwondert mij niet.
Er is in dit land immers een hogere norm dan de Grondwet: het partijpolitieke cordon.
Ik dank u en alle voorstanders van het cordon omdat u met zijn allen beslist heeft dat ik als kiezer niet besta.
Ik vestig de aandacht van alle verkozenen van alle partijen op het feit dat zij niet hun respectievelijke kiezers vertegenwoordigen maar alle kiezers.
Ik geef toe dat art.42 van de Grondwet alleen spreekt over de 'leden van beide Kamers' alhoewel de huidige tekst slechts in 1993 werd ingeschreven, maar als de dames en heren verkozenen dezelfde prerogatieven hebben als hun collega's van beide Kamers, dan hebben zij wellicht ook wel dezelfde verplichtingen.
Aangezien ik als kiezer niet besta heb ik besloten dat ik ook niet langer in de Vlaamse Raad vertegenwoordigd ben.
Te gelegener tijd zal ik dat ook schriftelijk duidelijk maken aan de 124 personen die ten onrechte denken dat ze mij vertegenwoordigen.
Ik dank u mijnheer Geysels voor het politieke maanlandschap in Vlaanderen dat uit uw brein werd geboren. Niet ons staatsrecht is immers van belang, alleen uw ideeën zijn van belang.