Los bericht bekijken
Oud 4 februari 2011, 21:10   #7
RSK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 30 november 2008
Berichten: 531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bosnier123 Bekijk bericht
Waar heb je het over? Croatie werd,net als Bosnie, in 1992. door de VN erkend als onafhankelijke staat.
Als een nieuwe staat door de VN erkend wordt, dan worden de grenzen die die staat op dat moment gecontroleerd erkend. De Republiek Kroatië had geen controle over het grondgebied van de Republiek van Servische Krajina in 1992 toen Kroatië erkend werd. De VN kon technisch gesproken de grenzen van Kroatië inclusief Krajina niet hebben erkend in 1992. Want een nieuwe staat kan niet erkend worden op het grondgebied waar de autoriteiten van die staat geen autoriteit uitoefenen. Daarnaast werd er in 1992 resolutie 743 in het leven geroepen. Deze resolutie van de VN-veiligheidsraad erkende en waarborgde de status van de Republiek van Servische Krajina. De Republiek van Servische Krajina werd in 1992 door de VN op basis van de resolutie 743 erkend. Kroatië werd ook erkend maar alleen binnen die grenzen die de Kroaten controleerden. Het zelfde geldt voor Bosnië en Herzegovina.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bosnier123 Bekijk bericht
Vojislav Seselj had het openlijk over een "Groot Servie" hij zegt letterlijk:
Enkele Kroatische politici waren van mening tijdens de oorlog dat Bosnië en Herzegovina en Vojvodina tot Kroatië behoren. Het Westen had het accent alleen op de Serviërs gelegd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bosnier123 Bekijk bericht
De Federatieve Socialistische Republiek van Yugoslavija (sfrj) was een federatieve republiek. Die republiek bestond dus uit deelrepublieken welke hun grenzen hadden.
.
Die grenzen waren geen staatsgrenzen maar administratieve eenheden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bosnier123 Bekijk bericht
Met die erkenning had Croatie de rechtsgeldigheid om alle militaire formaties; welke niet tot het Croatische regeringsleger behoorden uit te schakelen.
Volgens resolutie 743 die in 1992 door de VN veiligheidsraad in het leven geroepen was genoot de Republiek van Servische Krajina de status van een beschermd grondgebied (United Nation´s Protected Area). Kroatië was niet bevoegd om een UNPA-zone te betreden en een militaire agressie tegen dat gebied uit te voeren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bosnier123 Bekijk bericht
Croatie en Bosnie en Slovenie waren 3 an zulke deelrepublieken. Indien de Benelux een federatieve republiek zou worden dan zou Nederland alsnog er uit kunnen stappen als 67% van de bevolking voor onafhankelijkheid is.
De federale eenheden Bosnië en Herzegovina en Kroatië hadden in tegenstelling tot Slovenië zowel een verdeelde soevereiniteit als een heterogene bevolking. Je kan geen parallel trekken tussen Kroatië, Bosnië en Herzegovina en Slovenië op het gebied van staatsinrichting. In Kroatië en Bosnië en Herzegovina had je meerdere staatsrechtelijke bevolkingen.
Bosnië en Herzegovina heeft vandaag dezelfde staatsinrichting. Het was een zeer domme poging om in 1992 op suggestie van Franjo Tudjman een secessie in Bosnië en Herzegovina te starten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bosnier123 Bekijk bericht
Volgens het referendum dat in 1992. gehouden werd kozen 86% van de Croaten voor een onafhankelijk Croatie en 68% van de Bosniers kozen een onafhankelijk en Soevereign Bosnie en 95% van de Slovenen kozen een onafhankelijk Slovenie. Deze referenda zijn goedgekeurd door Westerse en VN waarnemers.
Niet 86% maar 66%.

Die referenda waren illegaal en in strijd met de Joegoslavische grondwet en het internationale recht. De beslissingen uit 1990/1992 hadden een impact op alle staatsrechtelijke bevolkingen van Kroatië en Bosnië en Herzegovina en deze konden worden doorgevoerd mits alle vertegenwoordigers van de staatsrechtelijke bevolkingen een akkoord geven. De staatsinrichting van Kroatië en Bosnië en Herzegovina liet een meerderheidstelling niet toe indien de meningen van de staatsrechtelijke bevolkingen haaks op elkaar staan. Want op die manier zou het ene staatsrechtelijke volk het andere overstemmen indien dat volk de meerderheid van de bevolking vertegenwoordigt. In bi-nationale staten (staten met een verdeelde soevereiniteit) wordt er gestemd op basis van het principe ´eenparigheid van stemmen´. Dus in Bosnië en Herzegovina en Kroatië konden de Kroaten en de Bosnische Moslims de Serviërs (die volgens de grondwet ook de status van een staatsrechtelijke bevolking hadden) niet overstemmen d.m.v. een referendum. Die poging heeft er toe geleid dat de Kroaten en de Bosnische Moslims de Serviërs van hun politieke rechten beroofden. Zulke zeer onverantwoorde misverstanden leiden uiteraard tot conflicten.
RSK is offline   Met citaat antwoorden