Doet me denken aan José Fontaine in Knack Extra over 'de onafhankelijkheidsgedachte'. Daarin heeft hij het over hoe vroeger Vlamingen vernederd werden in de Vlaamse media, thans echter worden Vlaamse humoristen op de RTBF uitgenodigd om mee te doen aan 'Walenbashing'. Een concreet voorbeeld geven anderzijds, ho maar !
Wel ga ik akkoord dat televisie een volksverdommend effect heeft en dat de Franstalige televisie waarschijnlijk soms uit politieke correctheid zichzelf als 'open van geest' wil portretteren. De inhoudloosheid van de televisie kan bij wijlen inderdaad anti-Waals (maar ook anti-Vlaams) overkomen.
In Le Vif/L'Express van deze week, trouwens, gaat het over de Joodse Gemeenschap in België. Daarin heeft een Joodse woordvoerder het ook over zijn mening dat de Vlaamse televisie de grens vaak heeft overschreven wat betreft 'antisemitisme', met als voorbeelden het grapje van Erik Van Looy over het gebruik van 'liquideren' en 'Joden' in één zin en ook over het idee om een programma over het favoriet gerecht van Adolf Hitler uit te zenden.
Enerzijds, ik ga akkoord dat onze media bot en nogal platvloers van aard is, maar overdrijven is een sport zeker ? Dezelfde man vergeleek immers de sfeer van onze pers als die van het Duitsland in de jaren '30.

Nu, eerlijk gezegd, ik gaf hem half gelijk, tot ik dát las.