Los bericht bekijken
Oud 16 juni 2004, 13:24   #8
lawrence_O0007
Vreemdeling

Standaard

beste,

Het verschil tussen sex, liefde en drugs is hetvolgende:
Bij de natuurlijke lusten des levens zullen de neurotransmitters endorfines naar de tegenover liggende neuroreceptor sturen. Deze endorfine overdracht maakt dat de receptoren zenuwen prikkelen waardoor je je goed voelt. Eens gebeurd worden de endorfines terug gestuurd naar de transmitter om een evenwicht te behouden. Wat er gebeurd met drugs bvb. cocaine is dat de transmitter niet langer toegankelijk wordt voor het terugkrijgen van de endorfines waardoor hij meer en meer endorfines produceert. het gevolg is dat je een ophoping krijgt van endorfines tussen te 2 neurocellen en je een gevoel van euforie voelt. Helaas, nadat de drug is uitgewerkt kunnen de endorfines weer naar de transmitter waardoor die een hele tijd geen endorfines zal produceren wegens een overdaad aan. Uiteindelijk gaat de transmitter weer aan de slag. Toch, bij herhaaldelijk gebruik zal de transmitter er onomkeerbaar de brui aan geven. Dit leidt tot verslaving omdat je je enkel door de drug nog goed kan voelen ; stilaan maak je meer en meer transmitters kapot. uiteindelijk lijdt dit tot schizofrenie, manische depressies, psychose, de dood.

Over alcohol heeft U gelijk. De kans op verslaving ligt beduidend lager dan die bij andere drugs en de gevolgen kunnen even desastreus zijn, meestal voor andere medemensen bvb verkeersdoden door dronkenschap. Er is echter een verschil: het doel van alcohol is een zekere smaak teweegbrengen. Het wordt echter misbruikt om dronken te worden. Bottomline is dat je idd kan stellen dat als het ene is toegelaten je het andere dan ook maar moet tolereren. Of als het ene wordt verboden moet je het andere ook verbieden. Dit zijn de twee meest extreme stellingen over het geheel. Meer centrum gericht denk ik "het is niet omdat we de fout 1 keer gemaakt hebben dat we verplicht zijn ze te herhalen." Er wordt jaar na jaar gewerkt om alcohol gebruik in te perken. Er zijn torenhoge accijnzen om het te "demotiveren". Er wordt streng beboet op dronken rijden maar toch blijven mensen het doen. Wel, ik vind alcohol gevaarlijk maar je wordt er niet psychotisch door, je krijgt er geen moordneigingen van tenzij bij jezelf. Het risico is aanvaardbaar maar er moet zeker niet iets dergelijks bijkomen. Idem met roken. Ik zal o zo blij zijn de dag dat dat in openbare plaatsen zoals cafes, restos en discoteken verboden wordt. Ik hoef niet te boeten voor de vuiligheid van een ander en vice versa.

Vriendelijke groeten
lawrence_O0007 is offline   Met citaat antwoorden