Los bericht bekijken
Oud 6 februari 2011, 18:02   #3
pinarello
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
wordt artikel 35 het verkiezing thema in Vlaanderen?

Als ….. als de laatste kans mislukt. De kans Reynders.

Dan komen er nieuwe verkiezingen.

Dat zal NVA en Cd&v in een ongekende situatie brengen.
Met verkiezingen 2010 waren het NVA en Cd&v die het “overleg model” met Wallonië als oplossing zagen voor een grote staatshervorming.
Intussen kunnen we die denkpiste afsluiten.

Daar zal Vlaams Belang van profiteren bij de verkiezing debatten en vooral NVA en Cd&c aanpakken : “ we hadden het u gezegd , overleg met de Walen werkt niet. Plan B”.

Nva en CD&v zullen zich moeten verweren. Ik ben ervan overtuigt dat “artikel 35” het thema wordt van de nieuwe verkiezingen.

Maar wat houd “artikel 35” precies in?
Ikzelf weet er te weinig van, vandaar ik dit topic start.

Mijn beperkte visie is, dat Vlaanderen bijna alles naar zich toe kan trekken en van daaruit vraagt aan Wallonië : “ wat willen jullie nog samendoen met ons ?”.

Sorry als mijn visie te beperkt is. Vandaar mijn vraag naar meer info.
Dank u
Artikel 35 zegt het volgende:

Artikel 35

De federale overheid is slechts bevoegd voor de aangelegenheden die de Grondwet en de wetten, krachtens de Grondwet zelf uitgevaardigd, haar uitdrukkelijk toekennen.
De gemeenschappen of de gewesten zijn, ieder wat hem betreft, bevoegd voor de overige aangelegenheden onder de voorwaarden en op de wijze bepaald door de wet. Deze wet moet worden aangenomen met de meerderheid bepaald in artikel 4, laatste lid.

Overgangsbepaling

De wet bedoeld in het tweede lid bepaalt de dag waarop dit artikel in werking treedt. Deze dag kan niet voorafgaan aan de dag waarop het nieuw in titel III van de Grondwet in te voegen artikel in werking treedt dat de exclusieve bevoegdheden van de federale overheid bepaalt.

Nu, deze bevoegdheden zijn niet ingevuld, een lege doos dus.

Wat niet federaal wordt gedaan gaat naar de gewesten, vandaar dat het belangrijk is te definiëren waarvoor de federale overheid bevoegd is.

Maar zolang dit niet is gebeurt zijn ook de bevoegdheden voor de gewesten niet vastgelegd.

Eigenlijk zou men dit artikel kunnen aanwenden om voor eens en voor altijd de communautaire zever te stopen, maar raad eens wie bang is om dit artikel in te vullen....

Laatst gewijzigd door pinarello : 6 februari 2011 om 18:17.
pinarello is offline