Los bericht bekijken
Oud 7 februari 2011, 12:04   #17
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Mijn ervaring met ionisatie van particles is dat als ze een negatieve/positieve electrische lading krijgen, ze zich vastzetten aan de dichtsbijzijnde positieve/negatieve lading en zich daar opstapelen. Tenzij ze iets gevonden hebben omdat te vermijden en de particles door te flushen, zal het systeem na enkele jaren niet meer werken door de dikke laag van vuil dat zich opstapeld heeft in de buizen.
Bijproduct is natuurlijk Ozon.

Ik heb zo'n 30 jaar geleden een ionisator gekocht en in mijn slaapkamer gezet in een donker hoekje. Het was een goedkoop ding met 3 hoogspannings electroden (waarschijlijk een paar euro indien ik het zelf gemaakt had). Ik heb geen verschil gevoeld en ben het ding gewoon vergeten. Jaren later kreeg ik plotseling in de mot dat de muur waartegen het stond, een donkere kleur had aangenomen in een straal van 1 meter. Niet af te wassen, ik heb de hele muur moeten herschilderen. Ionisatie werkt dus om het vuil in de lucht (kleine deeltjes) neer te slaan op een anders gepolariseerde oppervlakte. In mijn geval de muur. Maar het afwassen is het probleem.

Aangezien ik geen allergieen heb aan huismijt en dergelijke, interesseert het mij niet echt. Tenandere, IMO zijn allergiëen meestal het gevolg van iets tussen de twee oren of van een opvoeding met overdreven hiegiëne zodat het immuunsysteem niet goed functioneert.
Awel ja, er is een continu "wassysteem" dat de partikels van de wanden verwijderd. Vraag me niet hoe het precies werkt, maar dit zou het innovatieve zijn aan deze technologie. Er wordt inderdaad wat ozon geproduceerd, maar voor zover ik begreep was dit verwaarloosbaar.