@ Piero
Een volk krijgt datgene wat ze verdient.
Op mijn leeftijd ben ik niet alleen een cynicus, ik heb het zelfs uitgevonden.
Met hier en daar een uitzondering daargelaten, geloof ik niemand.
Met de Moslimsbroederschap gaat het verhaal dezelfde kant uit als met Iran en Sa'udi. Nergens. Behalve de prediking en verbreiding van een cultuur die heel ver weg staat van de onze, zie ik deze club niets bereiken omdat ze die intentie ook niet heeft. De intentie is allah en de mullah - meer niet. Dus macht aan de godsdienst. Maar dat ziet zelfs een blind kind.
Waarom staan de democratische krachten zwak? Het is de Arabier niet eigen.
Maar ook dat is een bekende eigenschap. Ontkenning daarvan laat alleen al zien waarom een dialoog met een moslim niet zinvol is.
Willen ze een Moslimstaat met dito cultuur en dictatuur?
Prima. Hun keuze.
Wat ons betreft: sluit de deur. Maar ook voor alles. Geen dialogen, geen hulp, allah zal helpen en laat ze aan allah over. Inderdaad, het zal het einde van Egypte zijn net zo als Iran langzamerhand wegzakt in het moeras van de afkeer en de verguizing.
De Islam brengt niet. Het is een leeg document met evenveel stoffelijke waarde.Zo als elke andere religie een vorm van dictatuur en ziekelijke machtsuitoefening door een kleine elite.
Het feit dat deze bende fanatici Sadat vermoordde, is het kenmerkende bewijs.
Als sprekend voorbeeld kun je Atatürk nemen. Met een bikkelharde interventie heeft hij het moslimdom dan wel niet kunnen verwijderen, maar wel in zoverre kunnen terugdringen dat het land zich kon losmaken uit het starre en even nutteloze geloof. Nu zijn Turken geen Arabieren en dat scheelt. Het werkte - tot nog toe. Tot het moment ook de misdadige inslag van de religie ook hier de boventoon gaat voeren en het land de vernieling in helpt.