Los bericht bekijken
Oud 8 februari 2011, 15:15   #240
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

pixelpower's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag mij af waarom wij Vlamingen ons zouden moeten geroepen voelen om met dezelfde argumenten te "strijden" dan de Walen.

De Walen gebruiken het concept "taal" als argument om aanspraak te maken op gebied dat het hunne niet is.

De waarheid is dat het hen gewoon goed uitkomt dat de meerderheid van de Brusselse inwoners (die trouwens voor het merendeel allochtoon is) zich beter uitdrukt in het Frans dan in het Nederlands. Maar geen van beide talen is de moedertaal van die grootste groep mensen in het Brusselse.

Als je deze mensen gaat bevragen over wat hen het nauwst aan het hart ligt, dan is dat niet de "eerste taal" van het gebied waarin ze leven. Neen, dat is: een job hebben en brood op de plank hebben. Dat merk je ook aan het succes van de Nederlandstalige scholen (enorm gewild bij allochtonen, omdat ze weten dat NL later een grotere kans geeft op een job). Over het algemeen zetten deze allochtonen zich veel beter in om het Nederlands machtig te worden dat een doorsnee Waal.

Kortom; ik ben er van overtuigd dat de Brusselse bevolking zich meer aangesproken zal voelen door een regio die jobs en centen kan bieden dan een regio die enkel een gemeenschappelijke taal kan bieden.

Het wordt hoog tijd dat onze Vlaamse regeringsonderhandelaars en beleidsmakers dit gegeven gaan gebruiken om weerwerk te bieden aan de Waalse expansie-politiek.

Laat ons wel wezen; waar het Waalse waanidee vandaan komt om aanspraak te maken op een regio die de hunne niet is en waar ze bovendien de centen niet voor hebben; geen kat die het weet.

Mvg,

PP
pixelpower is offline