Minister Pascal Smet neemt standpunt in ten aanzien van discussie concentratiescholen. Nederlands minister van Onderwijs Marja Bijsterveldt stelde gisteren dat het bestrijden van concentratiescholen voor haar niet langer een beleidspunt is. Vanochtend reageerden een aantal Vlaamse onderwijsvertrekkers op die uitlatingen. Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet zette vanmiddag tijdens een korte persbabbel zijn standpunt uiteen.
“Scholen moeten een weerspiegeling van de samenleving zijn.”, aldus Smet. “Gemengde scholen zijn dus weldegelijk een wenselijk doel. Wie gescheiden opgroeit, zal later ook gescheiden samenleven. Het onderscheid wij – zij wordt daardoor versterkt. Ik kies niet voor zo’n samenleving en ben er van overtuigd dat we in Vlaanderen ‘wij-scholen’ nodig hebben: scholen die geënt zijn op samen-leven, en niet op de georganiseerde tegenstelling tussen groepen in de samenleving.”
Smet wijst ook op heel wat recent onderzoek, ondermeer PISA-resultaten, waaruit blijkt dat in gemengde scholen de sterkere kinderen de zwakkere kinderen meetrekken. “Om het in wielertermen uit te drukken: kinderen moeten soms in het wiel van anderen kunnen meerijden. Uit dat onderzoek blijkt dat de sociaaleconomische achtergrond wel determinerend is voor de leerprestaties van een kind maar dat na uitzuivering van sociaal-economische verschillen leerlingen met een migrantenachtergrond toch nog significant lager scoren dan autochtone leerlingen.”
Vandaag is het in grootstedelijke omgevingen moeilijk, zo niet onmogelijk om concentratiescholen van sociaaleconomisch achtergestelde kinderen te vermijden, om de eenvoudige reden dat de bevolkingssamenstelling het niet anders toelaat. Zo’n samenstelling is een weerspiegeling van de buurt. Toch neemt dit volgens Smet niet weg dat spreiding het doel moet blijven.
Smet wil nu samen met alle onderwijspartners het debat te openen over de manier waarop we in die concentratiescholen de kwaliteit van onderwijs kunnen verbeteren. Daarbij moeten extra faciliteiten voor leerkrachten, een andere pedagogische benadering, extra ondersteuning en een onderwijs benadering die meer vertrekt vanuit de leefwereld van de kinderen aan bod komen. “Het centrale doel daarbij moet de ambitie zijn om alle kinderen in het basisonderwijs goed voor te bereiden op een succesvolle start in secundair onderwijs.”
“Eigenlijk stelt men hier voor om de ondersteuning van gelijke onderwijskansen af te schaffen omdat er meer kinderen nood hebben aan die steun. Dat is absurd. We schaffen de sociale zekerheid toch ook niet af omdat er 17% armen zijn”, concludeert Smet.
Voor meer informatie:
Jeroen JANSSENS
Woordvoerder Pascal Smet
[email protected]
Bron:
politics.be