Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nunt
PPP bekijkt eigenlijk dezelfde korf goederen (met bvb brood, huur, gezondheidszorg in) in 2010 en 1960. Deze korf kost bvb $50 in 1960 en $100 in 2010. Dus dan weet ge dat de koopkracht van een dollar van 2010 de helft is van de koopkracht van een dollar in 1960. Eens dat weet kunt ge natuurlijk eenvoudig het inkomen van iemand uit 1960 weergeven in dollars van 2010 door zijn inkomen maal twee te doen. Eens inkomens in dezelfde meeteenheid zijn uitgedrukt, is het mogelijk om de inkomens te vergelijken. Ik denk dat dit ongeveer dezelfde methode is als ge zelf uitlegde met uw voorbeeld over brood.
Tis eigenlijk vrij logisch dat PPP toepasbaar is om vergelijkingen tussen verschillende jaren mogelijk te maken alsook om vergelijkingen tussen verschillende landen mogelijk te maken. Want ge doet eigenlijk exact hetzelfde. Eerst vergelijkt ge dollars uit 1960 met dollars uit 2010, wat eigenlijk gewoon twee verschillende munten zijn met een verschillende waarde net zoals dollars en euro's verschillende munten zijn.
|
Dan hangt het er nog vanaf wat er in die korf zit. Als het zwaar onder controle gehouden producten (of hun prijzen zijn) stelt het nog niets voor.
Verder (en dat realiseer ik me nu) zouden we ook eens daartegenover moeten stellen welk de toegenomen belastingsdruk is, want het zou kunnen dat vooral de staat profiteert van een toename in inkomen...