Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane
Kan jammer genoeg geen link zetten, vermits het pas uitgezonden is.
|
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw..._zwartescholen
Citaat:
De quote "Wie gescheiden opgroeit, zal later ook gescheiden samenleven." zal wel kloppen, neem ik aan.
|
Die man sprak de waarheid. En ik denk dat niemand deze uitspraak zal kunnen weerleggen.
Citaat:
Maar er zijn factoren die mee spelen.
|
Absoluut.
Citaat:
Uiteraard zullen bij een gedeelte ouders wel een angst voor het onbekende of, erger nog, racistische redenen mee spelen.
|
Jammer genoeg is dat zo. Het zijn dat soort individuen die onze maatschappij ook verzieken. En dan heb ik het over allochtonen die neerkijken op autochtonen en omgekeerd ook.
Citaat:
Maar ieder kiest, naar eer en geweten, het beste voor zijn of haar kind.
Het is bekend dat de leerachterstand in concentratiescholen (het woord alleen al) het hoogst is.
En dat is geen fabel. Elke leerkracht uit het lager onderwijs kan je vertellen dat kinderen uit andere milieus en/of landen de leerstof moeilijk kan volgen.
Die vertraging is funest voor de andere leerlingen. Logisch, toch ?
|
Ik sta zelf in het onderwijs en zal zeker en vast niet ontkennen dat we af en toe te maken hebben met leerlingen die wat moeilijkheden hebben met taal (vooral Turken dan). Maar wat ik zelf ook heb gezien is dat allochtonen die goed opgevolgd worden door de ouders en kinderen die hulp en aandacht krijgen van de ouders beter scoren.
Maar je hebt gelijk als je zegt dat alles bij een deftige opvoeding begint. Ik kom niet op voor mijn bevolking wat dit betreft. Ik heb altijd gezegd dat ik educatie heel belangrijk vind en dat men nieuwelingen zou moeten verplichten om de taal te leren; liefst in het land van herkomst zodat de nieuwelingen direct aan de slag kunnen wanneer dezen hier aankomen.
Het probleem is heel eenvoudig: Witten lopen weg bij het zien van een allochtoon. En gekleurde scholen scoren vaker minder goed dan witte scholen. Relevanter is hoe we dit aanpakken. Hoe krikken we de kwaliteit van al onze Vlaamse scholen op?
Citaat:
Vooraleer iemand weer gaat steigeren : er zijn best wel uitzonderingen.
|
Nou, we hebben kinderen van alle nationaliteiten. Turken zijn zwakker in Taal. Marokkanen sterker. Hoe zit het met Polen, Russen, Chinezen.. U weet best wel dat het hier gaat over scholen met kinderen van verschillende nationaliteiten.
'Er zijn best wel uitzonderingen'. Zeg maar gerust dat een groot deel goed bezig is.
Citaat:
Maar het overgrote deel heeft niet de basiskennis van onze taal (talen) om de leerstof in zich op te nemen.
|
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Ik onderwijs 30 allochtonen ongeveer waarvan een stuk of 6 Turken zwak zijn in taal. (Ik werk wel niet in een grote stad en moet eerlijk toegeven dat de allochtone ouders heel goed geïntegreerd zijn en echt bezig zijn met hun kinderen)
Citaat:
Los daarvan, is er ook een gebrekkige communicatie tussen de ouders van niet-Belgische kinderen en de leerkrachten. Dat maakt het extra moeilijk.
|
Dat is waar. Maar ik zie toch alleen maar dat de allochtone ouders vaker op oudercontacten opdagen en in het Nederlands communiceren.
Citaat:
Een ander probleem vormt zich rond gezag. Sommige kinderen kunnen de autoriteit van vrouwelijke leerkrachten niet accepteren.
|
Nooit meegemaakt en kan me dit maar moeilijk voorstellen. U hebt het waarschijnlijk over Brussel en Antwerpen. Zulke stoere gozers zitten vaak met een pak allochtonen in de klas en willen niet afgaan waardoor ze tegen de juffen beginnen. Dat is nou net 1 van de redenen waarom ik tegen gekleurde scholen ben.
Citaat:
Dat ligt blijkbaar in de lijn van de opvoeding door de ouders.
Dit alles maakt de keuze voor de autochtone ouders moeilijk.
En dit is geen aanval naar bepaalde bevolkingsgroepen. Het is een nuchtere vaststelling, gedaan door leerkrachten die de ondankbare job hebben om doelstellingen te halen.
Voor alle duidelijkheid : het ging om het integratiebeleid in scholen.
Maar start alles niet met een degelijke opvoeding ?
|
Ik ontken alvast niet dat een kleine minderheid binnen de allochtone gemeenschap het verprutsen voor degenen die het wel goed bedoelen. Helaas.