Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen
Hoezo? Het is toch de overheid die drempels zet. Drempels zijn een onderdeel van het systeem.
Drempels zijn maar een voorbeeld van een andere mentaliteit die echt de veiligheid verhoogd en minder verkeersboetes noodzakelijk maakt (wat natuurlijk bemoeilijkt wordt indien men de boetequotas van de politie niet omlaag haalt of volgens mij beter opheft).
Doe mentaliteit komt erop neer de zwakste weggebruik bij voorkeur prioritair te stellen. Dit kan variëren van situatie tot situatie weliswaar. Er wordt in deze draad nogal veel vanuit de positie van de automobilist geredeneerd die vooral geen tijd heeft. Hier raken verkeersveiligheid, economisch systeem, en persoonlijke prioriteiten elkaar.
Redenerend vanuit de positie van de zwakke in het verkeer zijn structurele maatregelen veiliger dan verkeerssignalen en daaraan gekoppelde boetes bij overtreding. Dat lijkt me de logica zelve, maar we kunnen er in detail op ingaan als je wil.
De maatregel waarnaar je verwijst is zo'n structurele maatregel, en daarom geen deel van het probleem maar van de oplossing. De implementatie dient natuurlijk goed gebeuren uitgaande van de gestelde veiligheidsprioriteit. Het zijn economische overwegingen die de verkeersveiligheid in de weg staan. Economische overwegingen zorgen ervoor dat de staat inkomsten wil via verkeersboetes en dus liever 'waarschuwt en bestraft' dan de overtreding effectief onmogelijk te maken, met alle nadelen voor de zwakke weggebruiker die gereduceerd wordt tot een tragische statistiek. Het zijn ook voornamelijk economische overwegingen die de overheid, en sommige weggebruikers, ertoe brengen snelheid belangrijker te achten dan verkeersveiligheid.
Verkeersdoden kunnen in theorie tot zo goed als 0 herleidt worden, tot het niveau van 'freak accidents'. Dat er meer dan dit 'freak accident niveau' aan verkeersslachtoffers zijn is enkel en alleen de prijs die de maatschappij bereid is te betalen voor de al dan niet vermeende voordelen die ze uit de bestaand verkeerssituatie halen. Tot die conclusie kom je als je de zwakke weggebruiker centraal stelt.
|
het beste systeem vind ik bvb alleen NCAP 4 of 5 wagens toelaten op de weg.