Los bericht bekijken
Oud 9 februari 2011, 14:24   #403
Nunt
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ik denk dat de jongen niet goed weet wat een logica is en dat er meerdere bestaan.

En het kaart-gebiedprobleem is voor hem nog steeds een probleem. Hij is iemand die niet begrijpt wat een model is. Hij is pakweg iemand die zou beweren dat de klassieke mechanica "waar" is en alle andere mechanica's "vals" zijn. Dat dit slechts kaarten zijn van een gebied, sommige beter getekend dan andere (en sommige die gemaakt zijn voor specifieke landschapselementen) lijkt ook moeilijk.
Wat jij niet begrijpt is dat je door te zeggen: "prijzen zullen niet stijgen als ik die maatregel toepas" je evengoed een model gebruikt. Maar je gebruikt gewoon een ander model dan Adrian. Je kan gewoon zo geen uitspraak doen zonder gebruik te maken van een model. Ofwel gebruik je een model om je denken te structuren, ofwel overweeg je in je denken het hele universum. Het tweede is onmogelijk. Je maakt sowieso abstractie van iets (bvb ik denk niet dat je rekening hield met het gedrag van een aantal Heliumatomen in Jupiter wanneer je zei "prijzen zullen niet stijgen"). Daar heb je abstractie van gemaakt en dus heb je een model gebruikt. Het is geen discussie van "ik gebruik geen model" vs "jij gebruikt wel een model". Het is eerder een discussie van "ik gebruik een ander model en ik heb niet eens door dat het een model is".
Nunt is offline   Met citaat antwoorden