Los bericht bekijken
Oud 9 februari 2011, 14:52   #400
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik wil er aan toevoegen dat dat bij uitbreiding minstens zoveel geldt voor Nederland. De wereld houdt niet op bij de grens van Vlaanderen.
Het feit dat wij verdeeld zijn (en dat jij dat zo wilt houden!) komt de Franstaligen bijzonder goed uit.

De Lage Landen hebben altijd gezamenlijk gevochten voor hun vrijheden en eigenheid, en niet in het minst tegen Frankrijk. Als straks België uiteenvalt en Wallonië zich wellicht bij Frankrijk voegt terwijl de rest (jullie en wij) nog steeds verdeeld blijven is het een kwestie van tijd voordat het zich zal herhalen. Dan zijn jullie aan de beurt. En daarna wij.
Dat begrijp ik nu niet, zie. Iedereen gaat er al bij voorbaat van uit dat Wallonië zich bij Frankrijk zal voegen, dat Frankrijk daarna haar klauwen opnieuw in ons zal slaan, enzoverder.
Wie zegt niet dat Wallonië het op zichzelf wil proberen? Of dat ze aansluiting zullen zoeken bij Luxemburg? Luxemburg is toch een succesverhaal te noemen, niet? En heeft Luxemburg niet héél veel gemeen (geschiedenis, geografie, ook 'ingekapseld' tussen grotere landen, geen kust,...) met Wallonië?

Zoals ik als Vlaming graag zelfbeschikkingsrecht wil bemachtigen, staat het voor mijn part de Walen en de Brusselaars -ja, zelfs de Duitstalige Belgen- vrij om ook voor zichzelf te bepalen hoe en met wie ze verder willen.

Enne, wat Frankrijk betreft: we zouden evenzeer schrik kunnen kweken dat de Duitsers nog eens een poging zouden wagen; dat heeft véél recenter plaatsgevonden.
Het zijn precies die rampenscenario's die iedereen tot status-quo doet besluiten.

Laatst gewijzigd door kizzy : 9 februari 2011 om 14:52.
kizzy is offline