Er is een vrij grote kans dat het hier- verhoudingsgewijs - nog veel erger is. Ik heb zelf in twee instanties ervaren dat een hogere ambtenaar mij een zwarte commissie vroeg voor een opdracht die hij aan mijn toenmalig bedrijf wou toevertrouwen. Omdat ik toen in een branche zat waar absoluut geen zwart geld omgaat, heb ik hem wandelen gestuurd (en de opdracht gemist). Een vriend van me die regelmatig wegenwerken coördineert, bevestigt dat die sector in het zelfde bedje ziek is: er is bijna geen enkele opdracht waar geen zwarte commissie wordt uitbetaald, meestal in natura.
Onze wegen zijn het beste bewijs dat corruptie hier welig tiert: de aannemer die de 'job' kriigt, moet veel zwart onder tafel geven, bedragen die hij uitspaart op de gebruikte grondstoffen. Gevolg: wegen kapot na een paar jaar. Hoe zou het toch komen dat Nederland wél deftige wegen heeft, vraagt de brave burger zich dan af... Omdat de ambtenarij daar minder corrupt is, misschien? En de politiek minder verziekt? België is uniek op dit gebied, wees daar maar zeker van. Politiek heeft hier een niveau van perversie bereikt, dat misselijkmakend is.
Laatst gewijzigd door Jukes : 9 februari 2011 om 20:38.
|