Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vossie
Amsterdam is al langer de hoofdstad van Nederland dan toen Napoleon dacht het ffies in Nederland te gaan regelen. Dus Amsterdam hoofdstad van Nederland en dus ook van het nieuwe Nederland.
|
Amsterdam is echt pas een hoofdstad geworden in 1806 (toen is het stadhuis op de Dam trouwens ook koninklijk paleis geworden - het zit tjokvol republikeinse symboloek!). De reden waarom Den Haag 'hoofdstad' was, was net omdat het geen stad was. De macht werd in Holland uitgemaakt door de twaalf steden en om geen enkele voor te trekken of te benadelen, werden de regeringsinstellingen in het grafelijk hof in Den Haag gevestigd, omdat Den Haag geen stadsrechten had en dus ook geen deel uitmaakte van 'de twaalf'. Later, toen de Opstand inkromp tot de zeven provinciën, werd het ook de zetel van de Generaliteitsinstellingen, voornamelijk dan de Staten-Generaal (die eerst in Brussel en later Antwerpen zetelden, en later ook heel korte periodes in Bergen-op-Zoom -1609- en Utrecht -1629). Als we ons nu even wagen aan 'counterfactual history' en aannemen dat de Opstand geslaagd zou zijn voor de Zeventien Provincën als geheel, dan was Brussel ongetwijfeld de hoofdstad geweest van de Nederlanden met alles erop en eraan.
Citaat:
Dat de 16 miljoen 'Hollanders' een overwicht gaan krijgen lijkt me logisch, want er zijn maar 6 miljoen 'Vlamingen' hè... maar als je ook al zo denkt, ben je verkeerd bezig, want moeten we niet juist praten over 21 miljoen Nederlanders?
|
Dan houden we het weer geen vijftien jaar uit, vrees ik. Kijk, Vlaanderen is niet gebaat om uit het huis van een bazige moeder het huis van een bazige echtgenoot in te hollen. Als de Vlamingen inderdaad met z'n 6 miljoen tegenover een overwicht van 16 miljoen komen te staan, dan krijg je heibel. Het is anderzijds ook misschien zo dat de Noord-Brabanders en de Oost-Limburgers waarschijnlijk meer naar het zuiden zullen gaan neigen dan, maar daarop moet je niet rekenen.
Citaat:
Nog iets over het Koningshuis. Natuurlijk zijn het gewone burgers en kost het allemaal erg veel geld, maar het heeft ook wel iets heel moois en zorgt in Nederland altijd voor een echte Oranje stemming, het gevoel dat je Nederlander bent zeg maar, het echte gevoel van één volk. Ik zeg niet dat het onmisbaar is, want bijv. het Nederlands Elftal heeft dezelfde werking en misschien zelfs wel groter. 8)
|
De Oranjes hebben hun koningstitel geüsurpeerd in 1813/14. Ik denk niet dat de Lage Landen nood hebben aan een dergelijke ondemocratische en achterhaalde instelling. Als je ze dan toch wil behouden, maak er dan opnieuw stadhouders van, met de rol van staatshoofd, maar ook met de mogelijkheid om afgezet te worden. Wat heeft Vlaanderen nu aan die Oranjes, trouwens, als we vanonder de vleugels van een francofoon, ultra-katholiek nest onder die van een oer-hollands, gereformeerde kliek komen?