Los bericht bekijken
Oud 10 februari 2011, 13:21   #115
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Beste Piero,

Men trekt voorbarige konklusie's. Men ziet inderdaad energiestromen, neuronen e,z... Maar men weet nog maar heel weinig af over hoe het nu eigenlijk precies werkt, hoor.
Men kan de mentale gebeurtenissen niet met apparatuur uitlezen. Men ziet al wel bepaalde neurologische patronen in relatie tot gebeurtenissen en ervaringen; wat wijst op de autonome werking van de hersenen, op een bepaald mechanisme.

Citaat:
Kijk, dat stoort mij nu eens enorm aan de huidige (westerse) wetenschap zie. Men bekijkt de mens als een ding. Wij zijn geen ding, wij zijn iemand. Zelfs mijn hond is geen ding. Wat de wetenschap tegenwoordig doet is alles kapot rationaliseren. Dat komt omdat ze enkel maar rekening willen houden met het puur materiële, hetgeen ze kunnen meten en in grafiekjes gieten. Maar er is méér dan dat.
Ik heb 'het ding' tussen haakjes geplaatst, dat was ironisch bedoeld. Dat wij iemand zijn is een conventie waar niets tegen in te brengen valt, maar ook niet meer dan dat. Het ik is een onbewijsbaar en ondefinieerbaar metafysisch begrip dat louter steunt op ons geheugen en het geheugen van anderen in onze omgeving. Zonder die geheugens besta ik niet. Als wij niet door onze omgeving worden gerespecteerd dan bezitten we niets en zijn we niet meer dan een gevaar of een prooi voor een ander; ook voor insecten en bacteriën.

Dat wij aan anderen, mens of dier, een betekenis toekennen van 'iemand' is een conventie. Het betekent dat wij aan iemand, mens of dier of plant, een bepaald gedrag en bepaalde rechten toekennen of ontzeggen. Dat is een geconditioneerde mentale activiteit. Wij scheppen een beeld van onszelf en de anderen.

Laatst gewijzigd door Piero : 10 februari 2011 om 13:23.
Piero is nu online   Met citaat antwoorden