Staking bij de post
Vandaag moest ik naar het postkantoor, en ondanks dat er een staking was (ik was het initieel eigenlijk vergeten), was het kantoor toch open. Ik kon het toch niet laten om even te polsen naar de staking. De jongen achter het loket vertelde mij dat er eigenlijk daarvoor al gestaakt was, en dat hij het helemaal niet eens was met deze staking, en daarom kwam werken.
Daarna las ik in de krant dat de verdeelcentra in sommige provincies "geblokkeerd" werden. En toen dacht ik terug aan de jongen achter het loket. Waarschijnlijk zullen er in de verdeelcentra ook wel mensen zijn die niet akkoord zijn met de eisen of met de staking. Maar hun stem wordt niet gehoord, omdat er enkele criminele heethoofden hen verhinderen om te gaan werken.
Een staking is een signaal naar de werkgever, dat een meerderheid van de werknemers echt niet meer verder kan met de eisen die hij stelt. Daarom moet elke werknemer zelf kunnen beslissen of hij/zij er aan deelneemt. Door blokkeringen of pikketten, wordt een staking dus nutteloos/ongeldig, want je weet niet wie en hoevelen er echt achter de staking staan.
Wordt het daarom geen tijd om vanuit de overheid eens op te treden tegenover zo'n blokkeringen/piketten? Akkoord - stakingsrecht moet er zijn, inclusief de protectie van je job als je staakt. Maar op het moment dat je anderen hun recht ontneemt op een andere mening, dan verlies je volgens mij alle rechten, en ben je vogelvrij. Desnoods moet de politie maar tussenbeiden komen en met rubber kogels het gespuis dat een democratische keuze belemmert uit de weg ruimen, zodat een staking echt de mening van de mensen vertegenwoordigt.
Iemand een andere mening ?
|