Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Afgezien de leuke geschiedkundige wetenswaardigheidjes, zal iedereen die zowel in Amsterdam als Brussel geweest is moeten vaststellen dat Brussel groter is
|
Verkeerd : Amsterdam is groter !
Citaat:
|
en meer uitstraling heeft.
|
Qua toerisme en algemene bekendheid in het buitenland (zeker buiten Europa) overtreft Amsterdam verreweg Brussel. Verifieer maar het aantal overnachtingen in hotels !
Alleen politiek en diplomatisch is Brussel belangrijker omwille van de Europese instellingen en de NAVO, that's all ! Want economisch gezien is Amsterdam dan weer veel belangrijker : wat Euronext betreft is Brussel duidelijk het kleine broertje tussen Amsterdam en Parijs. Qua luchthavens idem dito : voor vele intercontinentale vluchten moet je via Schiphol of Roissy CDG, vraag het maar eens aan "globe trotters" en andere "frequent flyers" uit België en omstreken !
Citaat:
|
Dat komt denk ik voornamelijk doordat Brussel veel eerder gegroeid is dan de Nederlandse steden en de omliggende gemeentes daardoor meer geïntegreerd zijn bij de stad.
|
Hangt af wat u bedoeld onder "geïntegreerd". Bestuurlijk in ieder geval niet.
Citaat:
|
Het oppervlak van de stad is groter en er is tot ver buiten het centrum compact en hoog (standaard vier of vijf verdiepingen) gebouwd.
|
Zei ik het al ? Amsterdam : 219,1 km² waarvan 166,4 km² land (wat de oppervlakte "land" precies inhoudt weet ik niet, vermoedelijk worden de oppervlakten van het Ijmeer en het Ij, een kanaal dat de Noordzee met het Markermeer/Ijsselmeer verbindt via Amsterdam, afgetrokken); Brussel, hier het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 161,4 km² voor zover bekend de oppervlakte van waterwegen incluis. Dat is niet veel maar toch nog steeds 5 km² minder. We zouden natuurlijk Brussel kunnen uitbreiden, maar dat is voor uw "Vlaamse" vrienden zeker geen optie !
Citaat:
|
In Brussel zijn er óók (deel)gemeentes die wel een kleinstedelijk of zelfs een dorps karakter hebben, in Nederland is dat bij alle steden buiten het echte centrum standaard.
|
Inderdaad, daarom zou ik niet graag in Nederland wonen tenzij in die "echte centra", maar daarvoor moet je dan ook vrees ik zeer vermogend zijn.
Citaat:
|
Het heeft denk ik vooral te maken met de positie van de stad in het land. Nederland heeft geen 'primate city' (Nederlandse term?), een stad die boven alle andere steden uitsteekt en alle hoofdstedelijke functies in zich verenigt. Brussel is dat wel in Vlaanderen en België: hoofdstad, zetel van alle bestuur, internationale vertegenwoordigingen, media, economisch centrum, infrastructureel knooppunt, enz.
|
Voor de volledigheid : het is ook de hoofdstad van de Franse Gemeenschap, al vindt u dat als verwoed pro Vlaamsgezinde Hollander misschien minder leuk. Last but not least is Brussel een Europese hoofdstad - is dat uw motivatie om het te beschouwen als ideale groot-Nederlandse hoofdstad ? U zou het dan best met zoveel woorden vermelden !
Citaat:
|
-/-
Kortom, ik denk dat Brussel als grootste stad meer recht heeft op de titel hoofdstad dan Amsterdam of Den Haag.
|
Ik vrees dat niet veel Nederlanders uw opvattingen zullen bijtreden en zelfs in Vlaanderen - het gewest dan - is Brussel niet bijzonder populair of geliefd.
Overigens, wie zegt er u dat de grootste stad überhaupt de hoofdstad moet zijn ? In heel wat landen is dit om uiteenlopende redenen NIET het geval.
Citaat:
|
Tenzij je om een of andere reden bewust kiest voor een andere stad dan Brussel.
|
In deze zeer hypothetische staatkundige evolutie van het samengaan van Vlaanderen met Nederland, rekening houdend met het feit dat de overgrote meerderheid van Nederlanders geen vragende partij zijn, mogen we ervan uitgaan dat Amsterdam met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de hoofdstad zou blijven. Misschien zou er hooguit (eventjes?) "gedacht" worden aan een zuidelijker gelegen hoofdstad ergens in Noord-Brabant en - �* la limite Antwerpen (al maak ik mij hieromtrent niet veel illusies), maar Brussel ? Forget it ! Trouwens, zouden de Brusselaars met een zich afscheidend Vlaanderen willen samengaan ... zeer twijfelachtig !