Los bericht bekijken
Oud 12 februari 2011, 17:52   #138
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou het onzin zijn? Is dat bewezen?
OK, volg even.
Je hebt deze referenties nodig:
http://www.tmleuven.be/project/autoe...port170408.pdf
http://www.vab.be/nl/actueel/dossier...st.aspx?id=254

Uit de gegevens die daar in staan kan je concluderen:
Verkeer staat voor 31% van de emissies fijnstof in Vlaanderen -> 31% van totaal aan emissies
Wegverkeer staat voor 93% van die emissies -> 29% van totaal
Autoverkeer staat voor 49% van die emissies -> 14% van totaal
Fijnstof door de uitlaat staat voor 59% van die emissies -> 8% van totaal

De eigen verkeersemissies zorgen maar voor 3,5% van de fijnstofconcentratie in de lucht -> er blijft nog 0,95% effect op de concentratie in de lucht over
Volgens schattingen zou de beperking tot 90 een reductie met 25% van de emissie uit de uitlaat opleveren -> 0,24% effect
Maar het verkeer op de autowegen is maar ongeveer één derde van het totaal.
Dat allemaal samen maakt dat de opbrengst van de maatregel op de fijnstofconcentratie in de lucht kan geschat worden op: 0,08%.
Met andere woorden: niets dus.

En dat is door Frans Fierens van het IRCEL ook met zoveel woorden gezegd waarbij de maatregel werd verdedigd als een symbolische maatregel die voor bewustwording zou moeten zorgen (of woorden van vergelijkbare strekking)
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden