“Brussel is een ontmoetingsplaats, geen reservaat!” Afgelopen weekend was ik te gast in het RTBF-programma 'Mise au Point'. Gevraagd naar mijn mening over de toekomst van Brussel, maakte ik nogmaals duidelijk dat Brussel voor mij geen reservaat mag worden, afgesneden van Vlaanderen en Wallonië. Brussel moet immers zijn unieke rol van ontmoetingsplaats (en bindteken) tussen de beide grote Gemeenschappen in ons land blijven spelen.
Dit impliceert dan ook dat bij een volgende staatshervorming de persoonsgebonden en culturele bevoegdheden aan de gemeenschappen overgedragen moeten worden, terwijl de grondgebonden bevoegdheden naar de gewesten moeten gaan. Het Belgisch model is er immers één van Gewesten én Gemeenschappen. Bij een staatshervorming moeten dus zowel het Brussels Hoofdstedelijk Gewest als de beide Gemeenschappen versterkt worden. Deze visie ligt overigens helemaal in lijn met het historisch compromis van 1989, toen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ontstond.
Het zou trouwens compleet onzinnig zijn om Brussel af te snijden van de beide Gemeenschappen, net nu de stad geconfronteerd wordt met een enorme demografische boom. Net nu wordt de stad geconfronteerd met enorme uitdagingen op het vlak van onder andere onderwijs en kinderopvang. Net nu heeft ze meer dan ooit de steun van de beide grote gemeenschappen nodig. Het zou voor Brussel dan ook een enorme aderlating betekenen, mocht deze steun net nu wegvallen.
Het behoud van de gemeenschapsbanden in Brussel is trouwens ook goed voor het voortbestaan van België. Net zoals de meerderheid van de Belgen, wil ook ik dat ons land blijft bestaan. Andere partijen beweren tegen een splitsing van België te zijn, maar willen ze tegelijkertijd al voorbereiden via een vergewestelijking van de gemeenschapsbevoegdheden in Brussel. Voor wie in die logica mee stapt, is Brussel als hoofdstad en bindteken natuurlijk achterhaald. Voor mij – en voor de meeste Brusselaars én Belgen, ongeacht hun afkomst – niet. Brussel is voor mij een ontmoetingsplaats, geen reservaat!
Brigitte GROUWELS
Brussels minister
Persinfo:
Philippe Vanstapel, persverantwoordelijke:
Bron:
politics.be