Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben
Je moet eens zoeken naar koppelcurve van een oude 1.9 sdi (geen turbo) en kijken naar 1000 - 1250 toeren 
|
Weet ik, de eerste historische dieselmotoren waren voor de scheepvaart, dan de treinlocomotieven, dan de camions, en ca. 30 jaar later pas voor de auto.

Best D-wiki nemen:
http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor#Meilensteine
yep, 1903 schip... > 1933 auto.
Citaat:
zal wel zijn, diesel heeft meer CO2 / l dan benzine. En ook energie uiteraard. Beetje minder in liter is nog steeds meer in energie.
|
idd, ~ 13 % meer CO2/liter.
Citaat:
De torenhoge efficiëntie van de diesel is dus beetje bij beetje aan het invallen
|
En met al die filters tegen de roet en stikstof wordt het eerder slechter als de euronorm 6 eraankomt.
Citaat:
Je hebt een fantastisch voorbeeld gevonden om t evergelijken. Diesel @105pk = Evenveel CO2, meer roet, meer fijn stof en CO. En dan zie je ook de verhouding in liter brandstof aan gelijke energie.
Dat wordt ook over het hoofd gezien. Diesel is vooral beetje zuiniger in de praktijk op financieel en enkel financieel vlak.
|
Idd, vooral in Be, die voorlopig niets ondernemen om eerder de milieuvriendelijkere moderne benzinemotor wat te belonen ipv de dieselmotor te belonen "uit de staatskas".
Moesten de *europese richlijnen er niet zijn waardoor de accijns van de diesel geleidelijk langzaam moet stijgen, er zou hier wslk niets gebeuren, ook al gaan er hier en daar stemmen op dat te doen (van ergens moeten ze ooit dat gat in de staatskas vullen

)
*vanaf 1 jan 2012 en 1 jan 2014.
http://www.europa-nu.nl/id/vi40f2mtb..._dieselaccijns