Ik ben niet zo voor goud, omdat de centrale planners er zelf veel hebben en dus ook de markt kunnen manipuleren. Ook is goud het confisqatie doelwit bij uitstek. Het is duur per gewichtseenheid en dus nogal onpraktisch als dagelijks betaalmiddel, als mensen de euro niet meer willen accepteren en er andere ruilmedia worden gebruikt. Een gouden munt kwijtraken is direct een groot verlies, een zilveren maar een fractie. Beleggen is ok voor mensen die er veel tijd willen insteken, zoniet ben je gewoon onderdeel van de grote gedupeerde massa, de laatsten die reageren, en dus de verliezen incasseren. Eigenlijk vind ik de beurs gewoon een leep diefstalsysteem. Moesten alle 'gewone' particulieren/spaarders er wegblijven, ik wed dat het vanzelf zou verdwijnen, wegens gebrek aan gemakkelijk te duperen mensen. En zelfs al volg je je aandelen/de beurs/alles wat er invloed op heeft, goed op, uiteindelijk wordt de meeste winst er geraapt op andermans rug, en dat vind ik moreel fout.
Ik zie de toestand als volgt: naarmate de Euro/Dollar/en wie weet welke nog waardeloos worden, zullen mensen alternatieve munten zoeken. In tegenstelling tot de geschiedenis van hyperinflatie, zie tabel op
http://www.cato.org/zimbabwe , zijn er nu heel weinig alternatieven, in basis omdat het op wereldschaal gebeurt. Dit betekent dan dat er nieuwe munteenheden zullen moeten ontstaan. En dat is uitzonderlijk in de geschiedenis. Want om ervoor te zorgen dat de mensen bereid zijn die als betaalmiddel te accepteren, zal het proces dat geld doet ontstaan moeten worden gevolgd: de overheden dienen ervoor te zorgen dat er een onderpand is, zoals goud/zilver/juwelen/enz. Anders zullen de mensen, met de ondergang van de voorgaande munt vers in gedachten, weigeren om hun met moeite gerealiseerde producten en diensten ermee als betaald te zien, en eigen ruilmedia doen ontstaan. En daar hebben overheden een hekel aan, want ze kunnen die niet manipuleren. Een betaalmiddel met relatief kleine waarde per gewicht (zilvermunt) is in deze periode de oplossing. En het moet ook een munt zijn die bekend is, of herkenbaar, en gecertificeerd, want het moet ook voor leken duidelijk zilver zijn. Dat zijn zo een beetje de redenen voor mijn keuze.