Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey
Heb je een bewijs van het causaal verband dat je legt? Of zeg je gewoon: 'correlatie! dus causaliteit!'?
|
Ik wil niet te veel off topic gaan, maar nee, ik heb geen ''officieel'' bewijs (daarom dat ik ook sprak over ''voor mij'').
Blijkbaar interesseert het onderwerp ons niet in onze egocentrische neoliberale maatschappij. Of het ligt te ongemakkelijk in onze strevers cultuur.
Zelfmoord 'is voor losers'. Persoonlijk succes, status en geld verdienen is immers de boodschap. En dat succes enzo kunnen tonen aan anderen, da's belangrijk. Kunnen tonen dat ge beter (slimmer, valser, rijker etc) zijt dan een ander. Wie het best kan sjoemelen zonder gepakt te worden heeft de beste slaagkansen als ondernemer. Wie niet mee wil doen met die rat race kan enkel loonslaaf worden, heel zijn leven. Door dingen te produceren die niemand nodig heeft
Soit, de correlatie is echter duidelijk als je door de cijfers harkt.
In bepaalde culturen komt zelfmoord nagenoeg niet voor. Bv op de Molukken, waar er niet veel materiele welstand is en waar er een cultuur heerst van ''wat goed is voor jou is ook goed voor mij''. Dat laatste kennen we langaam aan niet meer, zeker niet in het neoliberalisme.
Maar ik wijk af.
.