Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco
in verschillende andere threads liep er een discussie over dierenrechten, en een centraal discussiepunt was welk criterium relevant is voor een wezen om te behoren tot de morele gemeenschap. Vaak wordt het antropocentrische criterium "mens" genomen, terwijl een dierenethiek verwijst naar het criterium "voelen" (of perceptueel bewustzijn of het hebben van een welzijn). We overlopen de belangrijkste ethische stromingen, en gaan na welke criteria relevant zijn.
1) moreel nihilisme: er is geen criterium, geen enkel ethisch systeem is juist,... Zowat niemand is moreel nihilist, dus dit is te verwaarlozen.
2) moreel egoisme. deze heeft twee varianten.
-sterk moreel egoisme: mijn eigen welzijn moet gemaximaliseerd worden en anderen hebben daartoe de plicht.
-zwak moreel egoisme: enkel ikzelf heb als enige plicht om mijn eigen welzijn te maximaliseren. Anderen mogen doen wat ze willen, maar mogen mij niet hinderen.
|
Ik claim dus mijn "zwak moreel egoisme".
Of dat een te verwaarlozen stroming is, zou ik niet denken.
Citaat:
Een aantal mensen op dit forum hebben een zwak moreel egoisme (ik ga geen namen noemen). Moreel egoisme is echter een weinig geaccepteerde moraal.
|
Het punt is natuurlijk dat zwak moreel egoisme als eerste standpunt heeft: zich niet profileren als een moreel egoist, want dat komt jezelf niet ten goede. (ik ben hier dus verkeerd bezig, maar dat is niet erg, de mensen die dit forum lezen hebben waarschijnlijk heel weinig te maken met beslissers die beslissingen gaan nemen die een impakt hebben op MIJN bestaan, dus mag ik hier oprecht zijn).
Het eerste wat een zwak moreel egoist dus zal doen, is zich vooral niet te profileren als een zwak moreel egoist, en het omgekeerde beweren.
Hoe meer ANDEREN namelijk "morele principes" aannemen die ook in het voordeel zijn van de zwak moreel egoist, hoe beter die dat vindt natuurlijk. Het aanzetten van anderen tot "moreel" gedrag is dus deel van de zwak moreel egoistische strategie. Een zwak moreel egoist zal dus in de eerste plaats een ethiek willen opleggen aan zijn medemens.
Ga er dus vooral NIET van uit dat al zij die staan te schreeuwen om meer moraliteit en meer ethiek, geen zwak moreel egoisten zouden zijn ! In tegendeel.
Trouwens, dat merk je ook aan praktijk ervaring he. En 't is niet voor niks dat men het grapje vertelt:
Een egoist, dat is iemand die altijd aan zichzelf denkt, en nooit aan mij.