Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke
die rationalisering gebeurt pas achteraf, wanneer je dat voldaan gevoel krijgt. DAt voldaan gevoel is meestal niet het doel op zich
psychologisch altruisme bestaat, en is niet te herleiden tot egoisme
|
Hoe onderscheid je dat ? Als ik dingen doe voor mensen, dan is dat zo goed als altijd om een "goed gevoel" voor terug te krijgen, en het is hoogst frustrerend als dat niet lukt.
Als ik voor St. Valentijn iets voor mijn vrouw koop, dan is dat toch wel omdat ik hoop dat ze het gaat apprecieren (en om te vermijden last te krijgen als ik het niet zou doen). Ik anticipeer duidelijk op het goede gevoel van te zien dat ze het apprecieert, want anders zou ik het niet doen. Hoe vaak geef jij een kadootje aan iemand waarvan je anticipeert dat hij het niet gaat apprecieren of tenminste niet gaat tonen dat hij het gaat apprecieren ? Ik kan mij maar heel weinig "vriendelijke" akties indenken waar ik niet ergens (openlijk of stiekem) hoop op een "positieve return" (dat kan gewoon een glimlach zijn, dat kan zijn dat ik (de illusie heb dat ik) een krediet opbouw bij die persoon, of weet ik veel). Als ik geen positieve return op een of andere manier anticipeer, dan doe ik het meestal niet hoor. Ik geef bijvoorbeeld nooit geld of zoiets aan "goede doelen" als het anoniem is en als niemand mij het ziet geven. Maar ik doe dat soms wel als ik in gezelschap ben waar ik "moreel krediet" wil bij kopen.