Er werd een aantal verkiezingen geleden door zeer geleerde sociologen beweerd dat er gelukkig zoiets bestond als een "sociologisch plafond". Dit was een soort van ingebouwde kiesdrempel naarboven toe, een punt waarboven het Vlaams Blok omwille van sociologische redenen nooit zou kunnen uitstijgen.
Dit "sociologisch plafond" werd door die zeer geleerde sociologen indertijd op zo'n 27% �* 28% van de kiezers geschat.
Bij de eerstvolgende verkiezingen haalde het Blok in Antwerpen op zijn dooie gemak 33%...
Daar ging meteen het mooie theorietje van de sociologen.
Als ik in mijn eigen omgeving en vriendenkring rondkijk en luister naar de mensen die niet op het Blok gestemd hebben, merk ik dat rabiate anti-Blokkers ofwel die-hard linksen ofwel gewoon erg onwetende en/of beschermde mensen zijn.
Deze laatste categorie komt dan af met alle clichés over het Blok en over de islam en geïslamiseerde buurten in de steden weten deze mensen ook zo goed als niets. Ik voel zo dat ze mits de juiste informatie heel gemakkelijk zullen overtuigd kunnen worden om anders te denken.
Ook op dit forum merk je het voortdurend. Steeds komen er nieuwe mensen op het forum die als het ware "van toeten of blazen weten".
Van islam, Koran, Hadith weten ze zo goed als niets. Het laatste woord kennen ze niet eens. Over islamisering migrantenbuurten weten ze ook niet veel, want er zijn er onder hen die beweren dat als je alle Blokkiezers in migrantenbuurten laat wonen het blok meteen de helft van zijn kiezers zou verliezen.
Zij leven blijkbaar in één of ander cocon waardoor ze nog niet in aanraking zijn gekomen met bepaalde realiteiten in onze samenleving.
Nu scoort het Blok in de provincie Antwerpen 30% en in heel Vlaanderen 24%. In sommige Brusselse gemeenten haalt het bij de Vlaamse bevolking 40% en meer van de stemmen.
Volgens mijn aanvoelen ligt het sociologisch plafond van het Blok niet op 28% maar eerder op 56% of 60% en meer.
Het Blok heeft dus nog een enorm potentieel aan kiezers dat het kan aanboren.