Los bericht bekijken
Oud 20 februari 2011, 16:36   #211
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Mijns inziens draai je hier toch wel wat rond te pot door er nu plots op te wijzen dat bewustzijn verschillende betekenissen heeft. Ik zie geen reden om deze discussie te laten ontaarden in een semantische, aangezien uit de context toch wel duidelijk is dat we het over het besef hebben van het bestaan van de dingen. De klinische betekenis van bewustzijn of de betekenis van de term in de rechtsfilosofie etcetera is hier niet relevant.
Dan zie je het verkeerd. In de openingstekst heb al duidelijk gemaakt dat ik bij het zoeken naar bewustzijn begin bij de kleinste deeltjes en moleculen. De biologische en klinische betekenissen van bewustzijn staan daarom voorop.

Citaat:
Maak die bewering nu eens hard, toon eens aan dat dit inderdaad verbonden is met het bewustzijn. Dit geldt namelijk evenzeer voor het leerproces van robots, computeralgoritmes en filosofische zombies, zonder dat deze daarvoor een bewustzijn nodig hebben. Waarom is dit volgens jouw dan wél het geval bij mensen?
Ik zei:"Daarnaast zijn er een reeks van factoren verbonden met het bewustzijn die wij leren door gebruik van de zintuigen, oefening en de rede." Dat heb ik met het voorbeeld van het leren van taal al hard gemaakt. Wij hebben onze zintuigen leren gebruiken en daarmee is ons bewustzijn geactiveerd en verruimd. Robots hebben geen motief om te leren en ze hebben er geen plezier in.

Citaat:
Dat dogma is al lang weerlegd, we zijn een wisselwerking van beide. "Normale" menselijke hersenen hebben de natuurlijke eigenschap om te kunnen leren lezen. Als bij een individu deze eigenschap om een of andere reden verstoord is, dan mag je die persoon nog zoveel blootstellen aan cultuur, leren lezen zal nooit lukken. Anderzijds kunnen kinderen met hyperlexia spontaan leren lezen, zonder dat daar veel nurture aan te pas komt.
Ik stelde:"Wij zijn als bewust mens minstens 99% cultuur en amper 1% natuur." Dat latente vermogen om iets te leren noem ik verstand. Door dit te stimuleren en te oefenen vergroot je je bewustzijn. We worden niet geboren met een bewustzijn van de wereld met haar betekenis. Ons bewustzijn is bij de geboorte niet ontwikkeld. Een kind probeert om aan zijn indrukken betekenis te geven en zijn belangrijkste motief is volgens mij 'spelen' en het leren kennen van de regels van het spel. Dat is het grote verschil met robots, ze zijn nergens bang voor en ze genieten nergens van en ze kiezen geen partij. Ze hebben geen gevoelens.
Piero is offline   Met citaat antwoorden