Los bericht bekijken
Oud 21 februari 2011, 12:08   #223
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Als baby moet ons nieuwe geheugen inderdaad nog gevuld worden, maar het "ik" besef is er reeds hoor. Dat is er reeds van bij de geboorte. En hoe verklaar je het enorme verschil in karakter? Dat verschil is er ook reeds van bij de geboorte.
Fred.
Dat het ik-besef er reeds is bij de geboorte betwijfel ik omdat het ik nog gevormd moet worden in relatie tot de omgeving en kennis en beheersing van het eigen lichaam. Er is slechts een ik-beginsel dat gedreven wordt door de stofwisseling e.d. en de zintuigen en instinctieve impulsen. Dat moet allemaal gecoördineerd en begrepen worden voordat er sprake is van een persoonlijkheid of karakter. Algemeen wordt verondersteld dat het karakter grotendeels genetisch is bepaald. Maar ook de positie tussen broers en zusters speelt vaak een rol bij het karakter. Als ik mij niet vergis is de directeur van een firma meestal de oudste zoon en zelden de jongste. Of is de uitdrukking een aardje naar zijn vaartje een misvatting?

Citaat:
En het verschil in talenten: de éne leert spelenderwijs lezen bijvoorbeeld en voor de ander is dit een groot probleem. Met reïncarnatie kun je dit perfect verklaren. Je kon reeds goed lezen in een vorig leven en die kennis zit in je onderbewustzijn. Dit geldt voor alle talenten.
Hier geloof ik niets van. Neem bijvoorbeeld dyslexie.

Citaat:
Volgens mij hebben wij twee geheugens. Een nieuw blanco geheugen waar alles in opgeslagen wordt wat we in dit leven meemaken. Het andere geheugen is de som van alle vorige levens. Vandaar dat je met een bepaald karakter en met bepaalde talenten geboren wordt. Men probeert dit genetisch te verklaren maar deze uitleg voldoet niet. Er worden vaak grote talenten geboren bij eenvoudige mensen, waar dit talent niet aanwezig is, ook niet in vorige generaties.
Niets wijst op een geheugen uit een vorig leven. Vrijwel alle componisten komen uit een familie van muzikanten.
Piero is offline   Met citaat antwoorden