Los bericht bekijken
Oud 21 februari 2011, 16:45   #153
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ik betwijfel dat goud nog echt een waarde heeft als betaalmiddel, maar daarover zullen de meningen natuurlijk verschillen. Goud kan je trouwens ook niet opeten.

Als persoon zou ik eerder speculeren op het verzamelen van zaken waarmee je voedsel kan produceren (voor jezelf als individu en voor de staat als geheel). Ik durf er geld op inzetten dat daar een serieus tekort van gaat zijn. En voedsel kan je nog altijd opeten nietwaar. Je kan het zelfs gemakkelijker ruilen dan goud wanneer er barre tijden zijn.
De rol van goud en zilver is eigenlijk in functie van ruilmedium. Niet het ruilmedium zelf is belangrijk, maar het vertrouwen dat mensen erin hebben, want dat vertrouwen is vereist als je wil dat anderen het accepteren als indirect (vandaar 'medium') betaalmiddel. Daar goud en zilver een hoge intrinsieke waarde hebben (in tegenstelling tot fiatgeld of geld uit goedkopere materialen), is het het ruilmedium bij uitstek, en zeker in tijden van geinflateerde en dus snel ontwaardende fiatmunteenheden, en dan ook het moment van speculatie. Zilver en goudprijzen zijn indicatoren, als de prijs ervan stijgt, dan maken ze duidelijk dat mensen en masse de ontwaarding van het fiatruilmedium beginnen in te zien.
Dat is bijdeweg heel actueel. De volgende correctie is nakend, en zal de vorige + deze van de laatste 3 jaar zijn (waarin overheden massaal nieuw geld bijmaakten). Het zal het einde zijn van Dollar en Euro. Wat nu in de Arabische landen gebeurt zal dan hier gebeuren.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden