Citaat:
Uit het programma:
Burgerschapsproef
Of vreemdelingen voldoen aan de assimilatievoorwaarde kan getest worden in een burgerschapsproef.
Daarbij moet in de eerste plaats nagegaan worden of de betrokkene onze taal beheerst. Die taalkennis
wordt vandaag overigens al vereist in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Noord-Ierland en
Portugal. Ook de kennis van onze geschiedenis, onze gewoonten en gebruiken moet in de proef aangetoond
worden.
Minderjarige vreemdelingen van de derde generatie die na 1991 automatisch onze nationaliteit kregen,
kunnen eveneens onderworpen worden aan de burgerschapsproef. Het staatsburgerschap kan altijd worden
ingetrokken na bewezen fraude of een veroordeling voor zware criminele feiten.
|
Bijkomende informatie (eigen inbreng):
- De kosten van een burgerschapsproef worden gedragen door de immigrant. Het is ook de immigrant (politieke vluchtelingen buiten beschouwing gelaten, deze hebben immers niet de intentie om hier te blijven en hebben hiervoor ook niet gekozen) die er zelf heeft voor gekozen om zich hier te vestigen.
- Vragen over onze geschiedenis, gewoonten en gebruiken zullen natuurlijk in die mate zijn dat het ook door iedere Vlaming kan beantwoordt worden. Bijv. niet iedere Vlaming weet wanneer de Guldensporenslag heeft plaatsgevonden.
- Taalbeheersing dient men ook in perspectief te plaatsen, niet iedere Vlaming 'kendt' de -dt regels (ik ook niet altijd

)
- De cursussen om de immigrant klaar te stomen voor deze proef kunnen op vraag van de immigrant bekomen worden. Het is echter wel de immigrant die moet instaan voor de bekostiging van deze cursus. Deze cursus mag volgens mij ook geen verplichting zijn, je hebt altijd autodidacten die het kunnen stellen zonder cursus.
Persoonlijke inbreng:
- Persoonlijk zou ik het ook opportuun vinden, mocht er naast de burgerschapsproef een controle 'on the field' zijn. Deze controle moet enkel dienen om daadwerkelijk vast te stellen of de immigrant in het openbaar leven (niet in de persoonlijke sfeer) zich heeft aangepast aan onze manier van leven en onze taal spreekt.
LET WEL: bovenstaande uitleg is mijn eigen interpretatie van het programma en ook mijn eigen mening hierover. In grote lijnen stemt dit echter overeen met de bedoeling van het programma. Het spreekt ook voor zich dat de precieze uitwerking van dit voorstel pas gedaan wordt op het moment dat men het in praktijk wil brengen.