Los bericht bekijken
Oud 28 februari 2011, 11:43   #11
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat je geen overhaaste conclusies moet trekken. Wat de revolutie in de Arabische wereld eerst en vooral is, is een revolutie tegen pro westerse (of soms anti westerse) dictators die de Arabische wereld arm en onderontwikkeld hielden, en zichzelf onfantsoenlijk verrijkten.
In tegensteling tot Oost-Azië is de Arabische wereld onderontwikkeld gebleven. In heel de Arabische wereld worden minder boeken uitgegeven dan in Griekenland... en behalve de olie is er geen economische ontwikkeling, gee industrialisatie, niets waar Arabieren trots op kunnen zijn... ter zelfdertijd kopen rijke Egyptenaren wereldberoemde en dure shoppingcentra in Londen... en investeren sheiks liever in hun 1000'ste rolls royce of een nieuw project in New York dan in hun eigen land... dat steekt Arabieren, die over het algemeen vrij gecultiveerd zijn en weten wat er in de wereld omgaat, de ogen uit.

Ik denk niet dat de revolutie zal overslaan op China of Oost-Azië, Chinezen zijn tevreden en hun levensstandaard stijgt snel, het overgrote deel van het geld wordt opnieuw in het Chinese volk geïnvesteerd en niet op Westerse rekeningen geparkeerd.
Wat ik wel als een mogelijkheid zie is dat de revolutie overslaat op Rusland en de voormalige Sovjet Unie, waar regimes weinig voor hun land doen maar veel voor zichzelf en hun omgeving, net als in de Arabische wereld... rijke Russen en Kazachen kopen liever Engelse voetbalclubs en reusachtige jachten dan in hun eigen land te investeren...

Of dit een egalitaire revolutie wordt valt nog te bezien. Het kan alle kanten uit. Ik denk wel dat de volgende regering, wie dat ook moge zijn, democratisch of niet, meer rekening met de bevolking zal moeten houden en meer zal moeten investeren in het welzijn van hun bevolking, en in het bijzonder de jeugd. Regimes die er niets van bakken zullen minder lang getolereerd worden. Er zal meer eenheid in de Arabische wereld komen, mensen zullen niet langer aanvaarden dat er grote welvaartsverschillen zijn tussen klassen en tussen landen. Ook zullen de Arabische massa's niet langer aanvaarden dat hun palestijnse broeders als slaven behandeld worden.
tomm is offline   Met citaat antwoorden